Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

10 tips voor betere conversie op je website

CRO

Website conversie verbeteren? Dat doe je zo!

Eerder schreven wij een blog over hoe je met de 7 principes van Cialdini je conversie kan verhogen. Maar er zijn meer manieren waarop je de conversie voor jouw website en webshop kan verbeteren. Na het lezen van deze 10 tips kun je direct aan de slag! 

Tip 1: Maak het zo makkelijk mogelijk!

Een websitebezoeker heeft vaak een bepaald doel als hij op je website belandt. Je wilt niet dat hij afhaakt omdat jouw website te ingewikkeld is. Minimaliseer het aantal kliks en zorg voor een duidelijke navigatie. Hiermee zorg je dat de bezoeker makkelijk zijn doel behaalt.

Tip 2: Persona's

Een persona is een fictief persoon die je opstelt aan de hand van jouw doelgroep. Aan dat persoon, koppel je kenmerken en gegevens die passen bij de doelgroep van jouw product of dienst. Zo laat je een hele doelgroep tot leven komen in één persoon. Heb je meerdere doelgroepen? Maak dan per segment één of meerdere persona’s. Dit maakt het makkelijker marketing toe te spitsen op de doelgroep in alle uitingen zoals:

  • Content
  • Advertenties
  • Social Media
  • Website

Tip 3: Duidelijke Call To Action

Zorg ervoor dat de Call To Action (CTA) knop meerdere keren terugkomt op je website. Dit vergroot de kans op een conversie. Een zichtbare en goed geplaatste CTA is een belangrijke factor voor een hogere conversie. Vertel de bezoeker wat zij ‘moeten doen’. Bovendien kun je met een CTA makkelijker succes meten.

wauw-webshop-optimalisatie

Tip 4: Snelheid van je website

Niets is vervelender dan een trage website. 88,5% van de website-ontwerpers gelooft dat langzaam laden de belangrijkste reden is waarom mensen een website verlaten. Met een langzame website loop je dus conversies mis! De eerste paar seconde zijn van cruciaal belang. De meeste mobiele gebruikers verwachten namelijk dat een website in 3 seconden of minder laadt! De conversieratio daalt per seconde extra gemiddeld met 4,42%(!). Zorg er dus voor dat je website op zowel mobiel als desktop snel is. Check de snelheid via Google PageSpeed en ontdek waar optimalisatie kansen liggen. Kleine optimalisaties -zoals afbeeldingen verkleinen- kunnen al een verschil maken!  

Tip 5: Ontdek waar je bezoeker afhaakt

Een deel van de bezoekers aan jouw website haakt altijd af. Maar waar en waarom is vaak de vraag. Breng deze ‘pijnpunten’ in kaart. Hierdoor krijg je een goed beeld en weet je welke pagina’s verbetering nodig hebben. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar.

Tip 6: Pagina’s gericht op de zoekintentie

Schrijf pagina’s niet voor jezelf, maar vanuit de zoekintentie van de bezoeker. Vertel over de meerwaarde van het product en gebruik de juiste zoektermen. De zoekwoordplanner Google Ads geeft inzicht in de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt.

Tip 7: Testen, testen, testen

Zorg ervoor dat je aanpassingen aan je website altijd test. Zo ontdek je wat de aanpassing met de conversieratio van je website doet. Google Optimize is een gratis programma waar je eenvoudig A/B testen mee kan runnen. 

a-b-testen-wauw-blog

Tip 8: Feedback geven

De mening van jouw klanten is goud waard. Niet alleen voor potentiële klanten, maar ook voor jouzelf. Geef de bezoeker of klant daarom ook de mogelijkheid om feedback te geven. Zij voelen zich gehoord en jij hebt input voor jouw website, WIN-WIN! 

Tip 9: Reviews tonen!

‘Als er een schaap over de dam is, volgen er meer’, dat is het effect van reviews! Reviews geven meerwaarde aan jouw product of dienst. Het is tenslotte objectief bewijs. Zonder reviews kan je een conversie mislopen! Het zorgt ervoor dat de twijfel en angst afneemt bij jouw bezoeker. Je kan sociale bewijskracht ook uitdrukken in cijfers bijvoorbeeld: 2500 klanten gingen jou voor. 

Tip 10: Maak het persoonlijker

Last but not least! Jouw website is je visitekaartje. Leer je klanten kennen, maar geef de website ook een gezicht. Voeg foto’s van het team toe, dat creëert vertrouwen. Onderaan de blog vind je een mooi voorbeeld hiervan.

Kortom: met bovenstaande tips kan jij de conversie verhogen. Wil je jouw conversieratio écht verbeteren? Wij maken van bezoekers echte klanten. Lees meer over conversie optimalisatie of neem direct contact met ons op. Wij helpen jou graag verder!

Neem contact op