De kwaliteitsscore zegt iets over jouw advertentie en is gebaseerd op de kwaliteit van de advertentie, zoekwoorden en de landingspagina. De positie die jouw advertentie krijgt wordt dan ook bepaald door de kwaliteitsscore x je bod. Dit is een score van 1 tot 10 (uitstekend)
Een goede kwaliteitsscore zorgt voor een optimaler rendement van het advertentiebudget. Oftewel, de tijd die je er in steekt zie je terug in de verlaging van kosten. Weten wat er allemaal meespeelt bij het bepalen van de kwaliteitsscore en hoe deze verbeterd wordt? Wij leggen het graag uit in deze blog.
Het is goed om in beeld te hebben of de kans dat er geklikt wordt wel aanwezig is. Hier kijkt Google naar prestaties in het verleden.
Zorg ervoor dat allereerst de verwachte CTR hoog is. Zoekwoorden en advertenties die een lage verwachte klikfrequentie hebben zullen niet goed presteren.
CTR kunnen verhoogd worden door:
De advertentie moet wel relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Zoek je op een boxershort voor dames en kom je vervolgens op een site met onderbroeken voor mannen is deze pagina niet relevant. Ook staat de pagina-ervaring voor Google hoog in het vaandel. Denk aan de snelheid en structuur van de website.
Hoe pak ik dit aan?
Kies een thema per advertentiegroep. Vooral de zoektermen die behoren tot hetzelfde thema. Bijvoorbeeld "Tommy Hilfiger" en "Tommy Hilfiger dames blouse". Door zoekwoorden onder te verdelen in meerdere advertentiegroepen, kan je relevantere advertenties maken. Bijvoorbeeld productgroepen als jeans, shirts of rokken, kan je het beste ieder een eigen advertentiegroep geven.
Zijn jouw advertenties goed geoptimaliseerd op basis van deze punten? Dan is de kans groot dat je boven andere adverteerders komt te staan, terwijl je een lagere CPC biedt!
De kwaliteitsscore heeft een groot effect op kosten per klik (CPC). Met deze cijfers wordt dat wel duidelijk.
Stijging/daling kosten per klik CPC
10 uitstekend - 30% daling CPC
9 uitstekend - 22% daling CPC
8 goed - 12% daling CPC
7 goed - geen stijging/daling
6 zwak - 17% stijging CPC
5 zwak - 40% stijging CPC
4 zwak - 75% stijging CPC
3 ziek - 133% stijging CPC
2 ziek - 250% stijging CPC
1 Dood - 600% stijging CPC
De kwaliteitsscore heeft dus wel degelijk effect op het advertentiebudget. Het is dan ook goed om op de score van 7 of hoger te zitten om extra kosten te voorkomen.
Weten hoe jouw advertenties geoptimaliseerd kunnen worden? Schakel onze hulp in!
Neem contact op