Wij zoeken jou! Bekijk onze 9 vacatures
Great place to work

Adverteren op Instagram?

Social adverteren
SOCIAL

Bereik jouw doelgroep met deze 6 advertentievormen

Advertenties, je komt ze -misschien onbewust- dagelijks tegen op Instagram. Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze mogelijkheid en het wordt steeds populairder om de etalage van jouw product of dienst via Instagram te delen in een advertentie. En wij snappen wel waarom. Wij leggen je uit wat Instagram adverteren is, wat de voordelen zijn en welke advertentievormen dit populaire social media platform kent. Zo kun je straks bepalen welke vorm het beste past bij jouw doelen.

Wat is Instagram adverteren?

Instagram is een zeer geschikt platform om zakelijk in te zetten om de naamsbekendheid en populariteit van je bedrijf te vergroten. Maar wat houdt het nu precies in? Adverteren op Instagram biedt de mogelijkheid om mensen te bereiken die jou nog niet volgen. Dit kan met foto’s, video's of reels, die tegen redelijk lage tarieven worden getoond aan je doelgroep. Een advertentie op Instagram herken je aan het woord 'gesponsord'. Er zijn verschillende soorten advertentiemogelijkheden op Instagram. Wij hebben ze alle zes voor je op een rijtje gezet:

  • Foto-advertenties
  • Stories-advertenties
  • Video-advertenties
  • Carrousel-advertenties
  • Collectie-advertenties
  • Advertenties op de pagina “Verkennen” (Explore)

De keuze in advertenties is reuze. Het is vooral belangrijk dat je de advertentievorm kiest die past bij jouw doelgroep en doelstelling. Benieuwd welke vorm het best aansluit bij jou potentiele klant? We lichten ze allemaal toe. Lees snel verder.

1. Foto-advertenties

De naam zegt het al een foto-advertentie bestaat uit een foto. Dit is één van de makkelijkste manieren om op Instagram te adverteren. Waarom? Je hebt namelijk maar één afbeelding nodig. Het is natuurlijk wel belangrijk deze afbeelding zorgvuldig te kiezen. Je krijgt tenslotte maar één kans om een goede indruk te maken en de aandacht van je doelgroep te trekken.

Wil je vooral werken aan je zichtbaarheid of merkherkenning? Dan is deze vorm ideaal, omdat je snel en visueel kunt opvallen in de tijdlijn.

instagramadverteren-fotoadvertentiewauw

2. Stories-advertenties

Een andere populaire advertentievorm is het adverteren op stories. Dit zijn advertenties die -zoals de naam al zegt- zichtbaar zijn in je Instagram Stories. De advertenties verschijnen automatisch op het moment dat je de verhalen van jouw volgers bekijkt. Een storie-advertentie kan een foto of video zijn, meerdere foto’s of video’s achter elkaar zijn, in een carrouselindeling. Wist je dat er dagelijks meer dan 500 miljoen gebruikers kijken naar Instagram Stories? Belangrijk dus om op te vallen!

Stories zijn o.a. ideaal voor campagnes die inspelen op actualiteit of tijdelijke acties, omdat je jouw boodschap in korte, krachtige content kunt overbrengen.

instagram-adverteren-stories-advertenties

3. Video-advertenties

Een video-advertentie valt op! Bovendien is het een aantrekkelijke manier om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij jouw potentiele klant. Een video mag maximaal 60 seconde duren. Maar let op: hoe korter de video duurt, hoe groter de kans dat hij volledig bekeken wordt. Less is more!

Wat veel mensen vergeten: houd bij het maken van je video’s meteen rekening met verschillende formaten. Zo voorkom je dat je later moet gaan snijden of dat belangrijke beelden buiten beeld vallen. Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat video’s maar in één formaat worden gefilmd, waardoor je flexibiliteit mist voor bijvoorbeeld Stories, Reels én de tijdlijn. Door vooraf goed na te denken over de inzet, zorg je ervoor dat jouw video’s overal optimaal tot hun recht komen.

Daarnaast zijn de eerste seconden cruciaal. Start bijvoorbeeld met een opvallend beeld of prikkelende vraag, zodat je direct de aandacht van je doelgroep grijpt.

En vergeet de ondertiteling niet! Veel mensen bekijken video’s zonder geluid. Met subtitels blijft jouw boodschap tóch helder en vergroot je de impact van je advertentie.

4. Carrousel-advertenties

Een carrousel doet je misschien ook wel denken aan een draaimolen. In dit geval gaat het om een reeks afbeeldingen en/of video’s, minimaal 2 en maximaal 10. Je herkent deze advertentievorm door de puntjes onder de afbeelding. Bij een carrousel-advertentie is de swipe functie belangrijk. Gebruikers kunnen door te swipen de afbeeldingen en/of video’s één voor één bekijken. 

Handig als je meerdere producten of stappen in een proces wilt laten zien. Zo neem je je doelgroep letterlijk stap voor stap mee door jouw verhaal.

instagram-adverteren-carrousel-advertentie

5. Collectie-advertenties

Ideaal voor winkels en webshops: de collectie-advertentie! Deze vorm van advertenties lijkt veel op video-advertenties. Waarbij video-advertenties bewegend beeld wordt getoont is er hier sprake van stilstaande beelden. Een collectie-advertentie bestaat uit een serie aan afbeeldingen die achter elkaar worden getoond. Er is sprake van een indeling waarbij video's en productcatalogi worden gecombineerd. Voor e-commerce bedrijven is deze advertentievorm een geweldige kans om verkoop te stimuleren.

De collectie-advertentie komt voort vanuit Facebook, waar de advertentievorm al langer wordt aangeboden. Instagram wordt dan ook een steeds belangrijker platform voor Facebook. Waardoor het adverteerders steeds makkelijker wordt gemaakt om van het ene platform naar het andere platform te schakelen. Kortom collectie-advertenties zijn de visuele manier om je doelgroep kennis te laten maken met je diensten en/of producten, waarbij je ze kunt stimuleren tot aankoop.

Twijfel je of jouw webshop hiermee extra conversie kan halen? Met onze gratis quickscan van je huidige content en social media campagnes zie je snel waar kansen liggen.

Vraag de gratis quickscan aan

6. Advertenties op de pagina “Verkennen” (Explore)

Last but not least: de Instagram Explore pagina. Oftewel de 'Verkennen' pagina op Instagram. Wist je dat 200 miljoen actieve accounts dagelijks deze pagina bezoeken? En 83% aangeeft er nieuwe producten of services te ontdekken? Gebruikers op Instagram krijgen op deze pagina content te zien die gebaseerd is op eerdere voorkeuren, interesses en engagement. De pagina laat gebruikers alleen accounts zien die zij nog niet volgen: de ideale kans dus om onder de aandacht te komen bij nieuw publiek.

Je kunt ervoor kiezen om op een organische manier of door middel van advertenties op de pagina terecht komen. In dit geval vertellen we je graag hoe je advertenties op de Instagram Explore pagina terecht komt.

De Instagram Explore-pagina vind je onder het vergrootglas onderaan de balk van Instagram. Belangrijk om te weten is dat je advertentie niet direct zichtbaar is in de Explore-rasterresultaten. Pas wanneer er op een foto of video wordt geklikt en je vanuit daar door de vergelijkbare berichten scrolt, verschijnt jouw advertentie tussen de foto's en video's.

Zeker als je nieuwe doelgroepen wil veroveren of jouw bereik wilt vergroten, is deze plek goud waard.

instagram-explore-pagina

De voordelen van Instagram adverteren

Zo, je bent helemaal bij, en kent de advertentievormen van Instagram. Toch nog twijfels of Instagram adverteren iets voor jouw bedrijf is? Na het lezen van deze voordelen ben jij zeker weten overtuigd:

  • Gericht bereiken van jouw doelgroep
  • Stuur aan op resultaat: bereik, verkeer en conversie
  • Zeer effectief voor het vergroten van de naamsbekendheid
  • Inzetbaar in elke fase van de customer journey
  • Een groot online bereik
  • Regionaal of zelfs lokaal adverteren
  • Meetbaar dankzij heldere rapportages

En misschien wel het belangrijkste: je kunt gericht sturen op de doelen die voor jouw bedrijf het verschil maken.

Aan de slag met lnstagram adverteren?

Je weet nu wat voor advertentiemogelijkheden Instagram biedt en welke voordelen jij hiermee kunt behalen. Tijd om aan de slag te gaan!

Wil je zeker weten dat je de juiste advertentievormen kiest en niets over het hoofd ziet? Of wil je meer weten over social media adverteren in het algemeen? Vraag dan nu onze gratis social media quickscan aan! Zo weet je precies waar de kansen liggen en hoe je jouw bereik én resultaat een flinke boost geeft.

Vraag jouw gratis scan aan