We weten al een tijdje dat Universal Analytics zal stoppen, maar hoe goed wij ook voorbereid zijn, deze datum komt nu wel heel dicht bij. Bijna al onze klanten zijn ondertussen overgestapt op Google Analytics 4 (GA4) maar bijzonder genoeg zijn de meeste sites in de markt nog niet over gegaan. Vanaf 1 juli 2023 zal Univeral Analytics al geen data meer verzamelen, maar gelukkig blijft de data nog wel eventjes bewaard.
Hoe lang blijft Universal Analytics data zichtbaar?
Ben je al helemaal klaar voor de transitie, maar lees je graag over GA4? Bekijk dan eens ons artikel over dataretentie in GA4!
Maak zo snel mogelijk nog een GA4 property aan, dit is de omgeving waarin alle verzamelde data wordt vertoond. Door deze property zo snel mogelijk toe te voegen zal je in ieder geval zien waar je bezoekers vandaan komen en wat zij doen op de website. Mocht je ook aanvullende metingen uit willen voeren, zal je zelf nog conversies of gebeurtenissen in moeten stellen.
Google heeft onlangs websites die Universal Analytics gebruiken automatisch gekoppeld met een Google Analytics 4 property. Hoewel dit bedoeld is om bedrijven te helpen deze overstap te maken, gaat dit in 9 van de 10 gevallen fout. Mocht Google dit voor jouw website gedaan hebben, kan je er niet blind op vertrouwen dat dit perfect is uitgevoerd. Google legt ook uit in hun migratie documentatie waarom het beter is om GA4 handmatig in te stellen.
Hoewel Google zelf de automatische migratie heeft opgezet, raden zij het sterk af om via deze methode over te stappen op GA4. Dit komt door bovenstaande problemen die opspelen tijdens de integratie. Maar wees niet bang, er zijn namelijk andere manieren om de installatie succesvol te realiseren. Wij raden een handmatige installatie aan. Je weet dan namelijk exact hoe de metingen zijn ingesteld en of je data betrouwbaar is. Er zijn online voldoende handleidingen te vinden die je helpen GA4 volledig in te richten. Mocht het met deze handleiding alsnog niet lukken, mag je ons natuurlijk altijd aanhaken.
Naast het opzeten van basismetingen, zoals bezoekers, is het belangrijk op de volgende punten te letten bij het installeren van GA4:
Ook voor het instellen van gebeurtenissen of omzetmetingen, heeft Google veel informatie beschikbaar. Hoewel ervaring heel belangrijk is bij het instellen van de metingen, kan je al ver komen door de handleidingen te doorlopen. Mocht je echt zelf aan de slag willen, hebben wij hieronder twee interessante handleidingen van Google die helpen met het instellen van deze metingen. Let wel op: wij werken zelf met de Google Tag Manager, en de documenten hieronder gaan ook uit van een GA4 installatie via de Google Tag Manager:
Hopelijk helpt dit artikel je om alsnog optijd over te gaan op GA4. Mocht je hulp nodig hebben bij de inrichting hiervan, staan wij graag voor je klaar! Neem hieronder vrijblijvend contact met ons op, en wie weet tot snel!
Schakel ons in!