Wij zoeken jou! Bekijk onze 4 vacatures
Great place to work

Google Analytics 4 bewaring van gegevens

DATA
GOOGLE

Dataretentie binnen GA4, hoe werkt dit?

Met Google Analytics 4 maakt Google het goed duidelijk; er moet meer gedaan worden om privacy van sitebezoekers te waarborgen. IP adressen van gebruikers worden standaard geanonimiseerd binnen GA4, maar ook bij het bewaren van gegevens zijn grote wijzigingen doorgevoerd. 

Waar het binnen Universal Analytics mogelijk was om alle gegevens permanent te bewaren, komt hier met GA een eind aan. Alle GA4 accounts hebben een standaard dataretentie van 2 maanden, wat handmatig verlengd kan worden tot maximaal van 14 maanden.

ga4-gegevensbewaring-wijzigen

De standaard bewaarperiode van 2 maanden wijzigen? Dat kan als volgt:

  1. Navigeer naar 'Instellingen';
  2. Klik op 'Beheerder';
  3. Selecteer 'Gegevensinstellingen';
  4. Navigeer naar 'Bewaring van gegevens';
  5. Wijzig de periode van 2 naar 14 maanden;
  6. Opslaan.

Welke impact heeft de dataretentie van GA4?

De impact van deze dataretentie is groot, maar het is gelukkig niet zo dat gegevens zomaar verdwijnen. Er bestaan binnen GA4 er twee verschillende rapporten: 1) de standaard -door Google- opgezette rapporten, en 2) de rapporten die gebruikers zelf kunnen toevoegen.

Bij dit 2e type klopt het dat de gegevens verdwijnen, het is tenslotte niet mogelijk om deze verder dan 14 maanden terug te bekijken. Maar bij het standaard rapport wordt wel alle data behouden. Google heeft hiervoor gekozen omdat deze rapporten minder gegevens bevatten die terug te herleiden zijn naar een specifiek persoon. Er is één uitzondering op deze regel en dat is wanneer er te weinig data aanwezig is. Het zou dan namelijk zo kunnen zijn dat deze gegevens weldegelijk terug te herleiden zijn.

ga4-standaard-rapporten

Aangepaste rapporten

GA4 bevat helaas minder rapporten dan Universal Analytics. Met GA4 is ervoor gekozen om minder vaste rapporten aan te maken en de gebruiker meer mogelijkheden te geven in het creëren van eigen rapporten voor de juiste inzichten. Een voorbeeld hiervan zijn de trechterweergaven. Binnen Universal Analytics waren deze onderdeel van de standaard rapportages, binnen GA4 moet hiervoor een nieuw rapport worden toegevoegd. 

Afbeelding: trechterweergaven binnen GA4

trechterweergaven ga4

Hulp bij de inrichting van GA4?

We houden constant de ontwikkelingen van Google Analytics 4 in de gaten. Beschik je nog niet over een GA4 account of wil je deze zo goed mogelijk inrichten? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op dan bespreken we samen de mogelijkheden of lees meer over de voor- en nadelen van GA4.

GA4 inrichten