Starten met een blog op je website voelt voor veel mensen als een grote commitment. Vragen en reacties die wij regelmatig voorbij horen komen van klanten: Hoe moet ik blog onderwerpen bedenken? Blogs maken, dat kost toch veel tijd? Wat gaat dat dan opleveren?
Dit zijn logische vragen, maar wij zien dat het regelmatig plaatsen van blogs écht meerwaarde biedt en dat de investering hierin op lange termijn altijd wordt terugverdiend. Met blogartikelen kan je laten zien dat jij dé expert bent in jouw branche. Ook geeft een blog je website een persoonlijke touch, stimuleert het bezoekersaantallen én ondersteunt het verkopen en/of aanvragen. Genoeg redenen dus om te starten met schrijven!
Hoe dragen blogartikelen bij aan de groei van je website? Google hecht veel waarde aan unieke en interessante content. Het laat namelijk zien dat je actief bent met de website en de bezoekers wilt helpen bij het vinden van relevante informatie over jouw product of dienst. Door op een strategische manier commerciële informatie te verwerken in je artikel, kan je bezoekers ook nog eens aansporen om klant te worden. Zo creëer je een win-winsituatie!
Nu weet je waarom bloggen belangrijk is, maar hoe ga je ermee aan de slag? En hoe bepaal je wat jouw websitebezoekers willen lezen? Het bedenken van blog onderwerpen, vindt men vaak lastig en spannend. Daarom hebben wij hieronder uitgewerkt hoe jij gemakkelijk in drie stappen goede blogideeën kan bedenken en uitwerken.
Bij het bedenken van blog onderwerpen is het belangrijk om eerst stil te staan bij je doelgroep. Bedenk wat voor vragen de doelgroep kan hebben en welk probleem jouw product of dienst voor de doelgroep oplost. Zo kom je vrij gemakkelijk op een aantal Hoe? Wat? en Waarom? vragen.
Een tool die kan helpen bij het vinden van ideeën rondom jouw onderwerp is Answer The Public. Hiermee kan je in de gratis versie per dag drie zoekwoorden invullen. Answer The Public toont vervolgens allerlei vragen, vergelijkingen en voorzetsels waarop gezocht wordt in combinatie met het zoekwoord. De gratis versie heeft dus wel een beperking op het aantal zoekwoorden dat je per dag kan testen, dus denk voor het gebruik goed na over welke woorden je wilt invoeren.
Hoor of lees je iets in het nieuws wat een link heeft met jouw product of dienst? Schrijf het op en onderzoek of je hierbij een interessante blog kan maken. Een aanknopingspunt in recent nieuws kan jouw blogartikel net wat extra interessant maken. Daarnaast is het voor zoekmachine optimalisatie ook geweldig omdat zoekmachines ook kijken naar de actualiteit van de content
Voor het vinden van populaire onderwerpen kan je ook de tool Google Trends gebruiken. Deze gratis tool laat zien op welke onderwerpen er veel gezocht wordt. Ook kan je hier onderwerpen invullen die voor jouw website relevant zijn om te ontdekken waar de interesse het grootst is.
In de vorige stap heb je jezelf al verdiept in de vragen van de doelgroep, maar hoe formuleert de doelgroep die vraag? Jij kent jouw product of dienst het allerbeste, dat betekent dat veel vakjargon voor jou logisch klinkt. Dit is voor jouw potentiële klanten misschien niet het geval. Let daarom op bij het gebruik van vakjargon en verplaats jezelf in de doelgroep. Dit is vooral belangrijk wanneer je actief bent in een technische branche of in een nichemarkt. Vind je dit lastig? Vraag dan eerst aan een aantal klanten wat ze op Google zouden zoeken om bij jou uit te komen. Zo weet je zeker dat je in de juiste richting zoekt.
Inmiddels heb je een lijstje verzameld met potentiële blog onderwerpen. Dat is al heel wat, maar nu is het tijd om te kiezen welke onderwerpen het meest interessant zijn om jouw waardevolle tijd in te investeren. Om dit te bepalen is het aan te raden om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Met een zoekwoordenonderzoek kun je onderzoeken hoe populair het gebruik van bepaalde zoekwoorden, -zinnen en -woordcombinaties zijn. Google heeft hier twee gratis tools voor, namelijk Google Keyword Planner en Google Trends.
De Google Keyword Planner is hierbij het meest handig. Hier kan je namelijk precies zien hoe vaak er het afgelopen jaar gemiddeld per maand is gezocht op de zoekwoorden die jij invult. Daarnaast geeft de Keyword Planner ook suggesties over verwante zoekwoorden die mogelijk interessant zijn. De Keyword Planner is gekoppeld aan je Google Ads-account. Heb je geen Google As account? Dan kan je de populariteit van de zoekwoorden ook onderzoeken via Google Trends.
Als het goed is heb je nu de meest interessante blogideeën op een rijtje. Deze onderwerpen kan je verwerken in een kalender zodat je website regelmatig van een update voorziet. Nu is het tijd om met de inhoud van je gloednieuwe blogartikel aan de slag te gaan. Een paar belangrijke tips voor het schrijven van blogteksten:
Tot slot, is het belangrijk dat de lezer niet het gevoel krijgt dat het blogartikel er enkel op gericht is om jouw product of dienst te verkopen. Uiteraard kun je in je blog altijd promotionele tekst verwerken, maar wees dus subtiel. Het doel van een blog is vooral om je expertise te tonen en de lezer te informeren. Een blog heeft niet als einddoel om meer verkopen te genereren, maar uiteraard is dit wel een leuke bijkomstigheid.
Vragen over bloggen en blog onderwerpen?
Wij geven je graag advies op maat! Onze specialisten helpen je graag met persoonlijk advies dat aansluit op jouw behoeftes. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact op