Wij zoeken jou! Bekijk onze 4 vacatures
Great place to work

Dé SEO trends van 2021

SEO
2021

Dit zijn de SEO trends van 2021

Nog iets meer dan een maand en dan mogen we alweer afscheid nemen van het jaar 2020. We kunnen rustig zeggen dat 2020 niet het beste en  leukste jaar was voor de meeste ondernemers, doordat iedereen in de greep is van het coronavirus. Helaas vandaag de dag nog steeds. Maar de online wereld is hierdoor belangrijker geworden dan ooit! Aankomend jaar duiken er dan ook weer een tal aan nieuwe trends op, waar wij je alvast op willen voorbereiden. Zorg dat jouw website SEO ready is voor de komende trends in 2021!

Trend 1: Content wordt nóg belangrijker voor je website

Content ís al belangrijk en het gaat alleen nog maar belangrijker worden in 2021. Tegenwoordig swipen en klikken bezoekers dagelijks een hoop weg. Sluit jouw content niet aan bij hun zoekopdracht? Dan is het einde verhaal. Google is hier dan ook strenger op gaan beoordelen. Veel webbouwers hadden in 2020 problemen met hun content die uit de index is gevallen of bij de publicatie niet werden opgenomen. Dit was geen slechte content of duplicate content, maar er zat ook weinig toegevoegde waarde in als je het vergeleek met de zoekresultaten van de eerste pagina. Jouw content laten aansluiten op de zoekintentie van je bezoeker gaat in 2021 dan ook alleen nog maar belangrijker worden. Publiceer niet te snel iets en vraag jezelf af of de content die je wilt gaan publiceren wel relevant is voor de huidige zoekresultaten. 

blog-de-seo-trends-van-2021

Trend 2: Betrouwbaarheid van informatie gaat nog meer gefilterd worden

Google wil in 2021 de betrouwbaarheid van informatie nog meer gaan waarborgen. Fake nieuws moet meer gefilterd worden. De zoekmachine gaat sinds de uitbraak van het coronavirus al veel gerichter op zoek naar betrouwbare informatie. Zo heeft Google zelf ook data gepubliceerd over het coronavirus, in plaats van de bezoekers alleen maar door te sturen naar een website. De zoekmachine wordt steeds kritischer. Er wordt verwacht dat dit ook zal worden teruggezien in de content die Google wil ranken. Zo sluit dit al volledig aan op de nieuwe update van BERT waar je meer over kunt lezen in onze blog over de nieuwe updates in Google Search

Betrouwbaarheid vergroten
Hoe kun je nu de betrouwbaarheid vergroten? Voeg structured data toe aan je website, want hiermee maak je correcte data eenvoudig beschikbaar. Zo houd je Google én je bezoekers tevreden!

Trend 3: Google My Business gaat meer gebruikt worden

Zoals je al hebt kunnen lezen in onze blog over ranken in Google Maps, is het belangrijk om een account in Google My Business (GMB) aan te maken. Dit is een van de manieren om je bezoekers te informeren over jouw bedrijf. Door het coronavirus is het nog belangrijker geworden om je gegevens regelmatig te updaten. Veel bedrijven, supermarkten of horecagelegenheden hebben bijvoorbeeld door corona andere openingstijden. Wanneer dit niet wordt aangegeven op jouw GMB staan straks je bezoekers voor een dichte deur en dat wil je niet hebben!

COVID-19-update
Tevens speelt GMB een belangrijke rol in de lokale zoekresultaten. Mensen gaan namelijk over het algemeen minder vaak van huis weg door het virus. Je kan er nu dan ook zelfs voor kiezen om onder posts een COVID-19-update te plaatsen. Dit wordt weergeven wanneer bezoekers op jouw bedrijfsnaam zoeken. 

Trend 4: Fysieke winkels maken hun overstap naar de online wereld

Het is geen geheim dat veel fysieke winkels lijden onder het coronavirus. Mensen komen steeds minder vaak in fysieke winkels en bestellen hun producten online. Dit is dan ook de reden dat veel fysieke winkels de overstap naar de online wereld zijn gaan maken tijdens corona. Zij zijn hun eigen webshop begonnen of gebruiken verschillende marktplaatsen om hun gehele assortiment aan te bieden (denk bijvoorbeeld aan bol.com). Dit draagt ook bij aan de organische vindbaarheid van jouw winkel. De verwachting is dat deze trend zich zal blijven voortzetten in 2021.

Trend 5: De Core Web Vitals worden een ranking factor

Je zal wel denken… hebben ze het nu weer over die Page Experience update? Ja zeker, want er is bekend gemaakt vanaf wanneer dit in zal gaan! Google heeft namelijk laatst aangekondigd dat vanaf mei 2021 deze scores worden weergeven in de zoekresultaten. 

Google Page Experience update
Nog een keer kort samengevat: met deze update (die dus weergeven gaan worden in de zoekresultaten) wordt het heel eenvoudig zichtbaar of een website gebruiksvriendelijk is. Dit zal dan ook directe invloed gaan hebben op je CTR en dus het aantal websitebezoekers. In onze blog over de Google Page Experience update vind je een uitgebreide toelichting op deze Core Web Vitals!

blogafbeelding-google-page-experience

Trend 6: Er komt een rem op gepersonaliseerde ads

De EU wil ervoor zorgen dat er een rem komt op gepersonaliseerde advertenties. Het is een poging om de enorme hoeveelheid data die bedrijven gebruiken over ons, de bezoekers, te beperken. Hiermee willen zij de privacy van de gebruikers beter beschermen. Het (re)targeten van specifieke doelgroepen kan hierdoor lastiger worden. Dit kan er dan ook voor zorgen dat de rendabiliteit van advertenties wordt verminderd. Dit biedt wel weer kansen voor SEO verkeer! Je kunt je bezoekers namelijk wel overtuigen met gepersonaliseerde content. Hiermee kan je dus je organische verkeer blijven verleiden met bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails. 

Trend 7: Zero clicks results & featured snippets

Je ziet tegenwoordig steeds vaker zogenaamde zero clicks results in de vorm van een featured snippet. Hierbij kun je denken aan een lijst met opsommingen of een direct antwoord op je vraag in Google. Wanneer je bijvoorbeeld chrome wilt instellen als je standaardbrowser en dit vervolgens intikt in Google, krijg je een stappenplan te zien hoe je dit kunt doen. Nu is Google natuurlijk verplicht om de bron te laten zijn, maar voor je website kan dit funest zijn. Waarom zouden bezoekers nu nog doorklikken naar jouw website? Uit de data van 2019 blijkt dat al zeker de helft van de zoekopdrachten tot een zero click result heeft geleid. 

Position zero
Met een zero click result help je je bezoeker écht met het antwoord geven op hun vraag. Omdat we tegenwoordig vaker een vraag stellen aan Google, wordt een featured snippet steeds belangrijker. Ga daarom vooral ook voor die position zero. Juist direct het antwoord geven op de vraag van de zoekopdracht kan leiden tot meer traffic naar je website!

blog-seo-trends-2021-chrome-instellen-als-standaard-browser

Dit is nog lang niet alles…

Hierboven is maar een klein stukje beschreven van de vele trends die zullen komen of blijven voortzetten in 2021. Het wordt een nieuw jaar vol met nieuwe kansen om jouw website nog beter te maken. Heb je hier moeite mee of vind je het lastig om bijvoorbeeld je content aan te laten sluiten bij de zoekintentie van je bezoeker? Bij WAUW helpen wij je hier graag mee! Onze specialisten zijn erin getraind om jouw website zo optimaal mogelijk te laten weergeven. Neem dan ook gerust vrijblijvend contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek!

Vrijblijvend contact opnemen