Je kent het wel, banners op websites die je bezoekt en je aandacht proberen te trekken. In sommige gevallen gaat het om producten/websites die je al eens bezocht of bekeken hebt. Een effectieve manier om websitebezoekers te ‘achtervolgen’ in het aankoopproces of om je doelgroep te bereiken. In deze blog zoomen wij verder in op de mogelijkheden van display advertising. En nog belangrijker: hoe zet je het zo relevant mogelijk in?
Hoe je een display campagne instelt is erg afhankelijk van het doel. Wil je als bedrijf meer bekendheid in de regio? Meer websitebezoekers? Meer conversies of offerte aanvragen? De instellingen en boodschap van de display campagne is daarvoor erg belangrijk. Denk dus voor het instellen van de campagne goed na over het doel van de campagne.
De doelen zijn te gieten in het See, Think, Do & Care model van Google. In de ‘see’ fase ligt de focus op naamsbekendheid, in de ‘think’ fase ligt de focus op meer website bezoekers. In de ‘do’ fase draait het om daadwerkelijke conversies en in de ‘care’ fase draait het om loyaliteit die je toont aan bestaande klanten.
Google is continu bezig met het doorontwikkelen van targeting mogelijkheden. Op die manier ben je steeds beter in staat om de juiste mensen aan te spreken met een juiste boodschap. De targeting mogelijkheden van display advertising lichten wij hieronder kort toe:
Targeting op basis van demografie
Targeten op basis van leeftijd, geslacht, ouderlijke status etc.
Targeting op basis van affiniteit
Targeten op basis van interesses/affiniteit van personen
Targeting op basis van onderwerpen
Targeten op websites die informatie bevatten over gekozen onderwerpen
Targeting op basis van zoekwoorden
Targeten op websites die gekozen zoektermen bevatten
Targeting op basis van plaatsingen
Targeten op websites die je zelf selecteert (moet wel onderdeel zijn van Google display netwerk)
In-market doelgroepen
Targeten op personen die actief onderzoek doen/plannen maken voor jouw producten/diensten
Aangepaste intentie doelgroepen
Targeten op basis van een zelf samengestelde affiniteitsdoelgroep. Bijvoorbeeld een doelgroep samenstellen die én bepaalde websites heeft bezocht, maar ook een andere gewenste affiniteit heeft.
Aangepaste intentie in-market
Targeten op basis van personen die relevante websites en zoektermen hebben gebruik of er onderzoek naar doen.
Remarketing
Websitebezoekers opnieuw bereiken op andere websites.
Nu je kennis hebt gemaakt met display adverteren is het van belang om de juiste keuzes te maken. Wat is het doel en welke targetingmethode past daar het beste bij? Probeer hierbij ook verder te denken. Wanneer je bijvoorbeeld fietsen verkoopt, wil je natuurlijk personen bereiken die de intentie hebben om een fiets te kopen. Maar bijvoorbeeld liefhebbers van natuur kunnen ook een interessante doelgroep zijn om kennis te laten maken met je bedrijf en producten. Op die manier kun je verschillende soorten doelgroepen samenstellen.
Er zijn dus vele mogelijkheden om zoekmachine adverteren door middel van display in te zetten. Google maakt het ook steeds beter mogelijk om een specifieke doelgroep te selecteren waar jij op focust. Daar draait het namelijk vooral om bij display advertising, probeer zo relevant mogelijk te zijn in je doelgroep én boodschap. Vanuit die denkwijze, welke targetingmethodes zijn het meest interessant/relevant?
- In de basis is remarketing vaak erg effectief aangezien je hiermee personen bereikt die al eens op je website zijn geweest. Die hebben al kennis gemaakt met jouw producten/diensten en daardoor een erg relevante doelgroep om bij in beeld te blijven.
- In-market doelgroepen is een interessante methode om de doelgroep te bereiken die nog niet op je website is geweest, maar wel plannen maken of onderzoek doen naar producten of diensten die jij aanbiedt.
Als het doel vooral bekendheid en branding is zijn vooral de andere targeting methodes interessant. Ga na welke het meest interessant zou zijn en test ook verschillende methodes. De CTR’s (click through rates) en conversies op de website zullen aantonen welke targeting het meeste rendement opleveren.
Meer weten over display advertising? Neem contact met ons op!
Neem contact op