Zoekadvertenties die automatisch door Google Ads worden gegenereerd, dat klinkt toch als muziek in de oren? Maak kennis met dynamische zoekadvertenties! Hoe werkt het en waar moet je op letten? In dit artikel leggen we uit wat dynamische zoekadvertenties zijn en wanneer je het wel en niet moet gebruiken.
Dynamische zoekadvertentie is een feature binnen Google Ads waarbij het algoritme van Google je website scant en op basis van deze scan automatisch advertenties voor de website genereert. Google kiest hierbij zelf welke zoekwoorden, koppen en landingspagina’s er geselecteerd worden voor de advertentie. Op deze manier kan een DSA voor elke unieke klant een unieke advertentie laten zien, die het beste aansluit op de wensen die de klant op dat moment. De vraag hierbij is natuurlijk of het algoritme slim genoeg is om relevante koppen en landingspagina’s te genereren.
Bij een dynamische zoekadvertentie is het aan te raden om een automatische biedstrategie in te stellen. Op deze manier zal het algoritme zelf bieden op een klik van een specifieke klant, waarbij de achterliggende gedachte is dat er meer geboden wordt op klanten die een grotere kans geven op conversies.
Het is ook mogelijk om een dynamische zoekadvertentie op te zetten die gericht is op specifieke pagina’s van jouw website. Je geeft hierbij de landingspagina’s op die het beste converteren, deze pagina’s moeten dan wel rijke content bevatten.
Een DSA moet je vooral zien als ondersteuning van je normale zoekcampagnes en niet als vervanging. Maar wanneer is het verstandig om een DSA op te zetten?
Omdat een DSA je website scant naar content, is het van groot belang om kwalitatief goede content op je website te hebben. Een website van reisorganisaties staat vaak vol met originele en rijke content, neem dit dan ook als voorbeeld.
Naast rijke content is een dynamische zoekadvertentie ook waardevol als je een uitgebreid assortiment hebt met vele verschillende (landings)pagina’s. Je kunt instellen dat advertenties niet worden getoond als op de pagina bepaalde woorden of woordgroepen voorkomen, zoals tijdelijk niet op voorraad of uitverkocht.
Een DSA is niet in elk geval verstandig om te gebruiken. Als je weinig content op je website hebt, heeft het algoritme van Google weinig input om goede advertenties te maken. Daarnaast is het ook niet handig om een DSA op te zetten zonder daarnaast normale zoekadvertenties te hebben. Een Google Ads account die nog geen historische data heeft, is ook niet geschikt voor een dynamische zoekadvertentie. Ook als je dagelijkse aanbiedingen hebt die voor een korte tijd geldig zijn is een DSA niet handig, dit komt omdat Google niet elke dag je website opnieuw indexeert.
Een ander nadeel van een DSA is dat je weinig grip hebt op de landingspagina en het zoekwoord dat gekozen wordt. Zo kan het bijvoorbeeld verkeerd gaan als er cases van klanten op je site staan, deze kunnen meegenomen worden in de zoekwoorden waardoor je op klanten vertond gaat worden.
Naast de bovengenoemde punten, zijn er ook nog andere voor- en nadelen verbonden aan de DSA ten opzichte van de normale zoekcampagnes. Laten we positief beginnen:
Voordelen
Nadelen
Een dynamische zoekadvertentie kan ook gebruikt worden als inspiratiebron voor je huidige campagnes. Je DSA richt zich vaak op zoekwoorden die bij jou nog niet bekend waren. Door deze zoekwoorden aan je huidige campagnes toe te voegen krijg je steeds meer grip op jouw doelgroep. De ontwikkeling van de automatisering van de dynamische zoekadvertentie past hiermee goed in het toekomstbeeld van Google Ads.
Wil je weten of een DSA handig is voor jouw bedrijf?
Neem contact op!