Rich snippets (rijke resultaten) zijn specifieke resultaten, die grafisch afgestemd zijn op de zoekopdracht van de bezoeker.
Ze zijn er in diverse soorten en maten. Ze zien er dus anders uit dan de gebruikelijke, organische resultaten in Google die we gewend zijn (blauwe titel en een zwarte beschrijving).
Enkele voorbeelden van rich snippets zijn:
Hoe zorgen we ervoor dat deze informatie als rijke resultaten wordt weergegeven?
Zoekmachines als Google hebben informatie nodig om te begrijpen waar de tekst op een website over gaat / wat het betekent. Deze informatie heet gestructureerde gegevens (structured data). Door gestructureerde gegevens toe te voegen zorgen we er dus voor dat zoekmachines begrijpen wat er op een pagina staat. Hiervoor maken we gebruik van schema.org.
Met behulp van Schema beschrijven we de inhoud van een pagina. Staan er bijvoorbeeld recepten, reviews, FAQ’s of vacatures op een website.
Door gebruik te maken van gestructureerde gegevens, maken we de informatie op de website beter leesbaar (begrijpbaar) voor zoekmachines. Daardoor kunnen ze de informatie op de pagina’s beter interpreteren én op de juiste manier weergeven.
Als een pagina over Ajax schrijft, gaat het dan over:
Door gestructureerde gegevens toe te voegen snapt Google beter waar de pagina over gaat. Het implementeren van Structured Data is onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Hieronder nog een korte samenvatting van de 3 onderdelen:
In ons blog ‘Hoe werkt Google’ hebben we al kunnen zien dat Google werkt middels het principe, crawlen en indexeren. Google gebruikt crawlers (spiders) om links te volgen van de ene pagina naar de andere pagina. Zodra een link naar een pagina is gevonden (crawlen), wordt deze opgeslagen in de database van Google (indexeren).
Ondanks dat Google steeds slimmer wordt en op dit moment al goed is in het volgen van links en begrijpen waar een pagina over gaat kan het nog altijd hulp gebruiken in het bepalen van de exacte inhoud van een pagina.
Semantiek
Daarnaast wil het graag betekenis (semantiek) aan het internet toevoegen.
Dat is precies waar Structured Data om de hoek komt kijken. Daarmee kunnen we dus betekenis toevoegen. Door gestructureerde gegevens is Google beter in staat om de informatie te lezen en te begrijpen. Dit helpt Google vervolgens weer om te bepalen wat bezoekers kunnen verwachten op een pagina en welke zoekopdrachten een goede match zijn met jouw pagina’s / website.
Samengevat bezoekt Google je website periodiek om te zien welke informatie je aanbiedt. Dit hebben ze nodig om te bepalen of jouw website getoond moet worden na een bepaalde zoekopdracht.
Gestructureerde gegevens helpen Google om nog beter te begrijpen welke informatie bezoekers op jouw pagina kunnen vinden.
Hieronder een voorbeeld van het type, FAQ. Vragen en antwoorden worden op de overzichtspagina van Google getoond.
Nu we weten wat het is en hoe Google het gebruikt, willen we weten hoe we gestructureerde gegevens toevoegen aan onze website.
Afhankelijk van het type gestructureerde gegevens, kan dit handmatig toegevoegd worden. Bijvoorbeeld Local Business, dat de belangrijkste kenmerken van de organisatie beschrijft, als adres, openingstijden, etc.. moet op 1 pagina toegevoegd worden. Dit kan meestal relatief eenvoudig, handmatig aan de broncode worden toegevoegd. Er zijn ook plugins beschikbaar voor de diverse systemen (Wordpress) om je op weg te helpen met Structured Data.
Is er sprake van een nieuws website, waarbij elke afzonderlijke nieuwspagina verrijkt moet worden, dan kan dit beter met een plugin of in samenwerking met een developer geïmplementeerd worden.
Elk artikel heeft een titel, url, auteur, plaatsingsdatum, etc.. Het is niet praktisch en eenvoudig weg niet te doen om handmatig elk artikel te voorzien van gestructureerde gegevens.
Testen
Het handmatig toevoegen van code aan je website kan foutgevoelig zijn. Een komma of haakje verkeerd zetten en de code is niet meer juist en zal niet door Google worden opgepakt.
Gelukkig zijn er diverse Tools die je kunnen helpen bij de implementatie van gestructureerde gegevens. Zo heeft Google de Rich Snippets Testing Tool ontwikkeld. Hier kan je een URL of een stukje code inplakken en zie je direct of er een fout zit in de code.
Het gebruik van gestructureerde gegevens vergroot aanzienlijk de kans om in de rijke resultaten getoond te worden. Indien mogelijk adviseren we dus om dit te implementeren. Houd er echter rekening mee dat het, zoals zo vaak bij Google, een richtlijn is. Er is geen garantie dat de informatie op jouw website als rijk resultaat wordt getoond. Unieke en relevante content blijft de uitgangspositie!
Vragen over structured data of hulp nodig met de implementatie?
Wij geven je graag advies op maat! Onze specialisten helpen je graag met persoonlijk advies dat aansluit op jouw behoeftes. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact op