Google is constant in ontwikkeling.
Vorige week (mei 2024) heeft Google haar jaarlijkse I/O event gehouden en daar de komende ontwikkelingen uit te doeken gedaan m.b.t. diverse Google producten. Er werden interessante ontwikkelingen gedeeld op het gebied AI in Search, Gmail en bijvoorbeeld Video. Enkele voorbeelden:
Gmail - Maak een samenvatting van alle e-mails die ik het afgelopen jaar heb ontvangen m.b.t. onderwerp 'X'.
Video - Vraag om een samenvatting van 5 minuten van een video van 1 uur.
Foto's - Genereer uit de pool van 2.000 foto's een collage van alle foto's m.b.t. de voortgang van mijn zoon's zwemles.
Veo - Genereer een video aan de hand van een tekstuele invoer. (Afbeeldingen waren al mogelijk),
Het meest in het oog springende is toch wel de lancering van Google AI Overviews (onderdeel van de Search Generative Experience, oftewel SGE).
AI Overviews geeft antwoorden op vragen met behulp van AI, mogelijk gemaakt door Google Gemini. Het biedt een paar fragmenten van een antwoord op basis van het inzicht in de vragen en de inhoud die het op internet over het onderwerp heeft gevonden.
Complexere, samengestelde vragen
AI Overviews worden vooral gebruikt om complexere vragen te beantwoorden. Vragen waarvan Google denkt dat het waarde kan toevoegen buiten de ‘gebruikelijke’ zoekresultaten. Deze AI Overviews zijn bedoeld om gebruikers te helpen snel antwoorden te vinden zonder zelf veel onderzoek te hoeven doen.
Google SERP Weergave
Een andere manier van zoeken in Google dus, maar vooral ook een volledig andere manier waarop de resultatenpagina van Google (SERP) er uit ziet.
AI Overviews zal wellicht even wennen zijn als je dit voor het eerst ziet. Zie onderstaande voorbeeld. Links een ‘normaal’ Google resultaat en rechts een AI Overview resultaat. (Bron afbeelding)
Om getoond te worden in Google AI Overviews, hoeven er geen specifieke acties ondernomen te worden, aldus de documentatie van Google.
Het volgen van hun ‘gebruikelijke SEO richtlijnen’ is het enige is dat men hoeft te doen om in aanmerking te komen voor weergave in AI-overzichten. Blijf dus focussen op E-E-A-T. Hoe zat dat ook alweer?
Focus op het creëeren van unieke, relevante en waardevolle content voor je bezoekers.
Wanneer is Google AI Overviews beschikbaar?
Google heeft AI Overviews op dit moment gelanceerd in de Verenigde Staten. Het doel is om het eind 2024 beschikbaar te maken voor 1 miljard mensen. Op dit moment is het nog niet in Nederland beschikbaar, maar dit volgt wel.
Type branche
Het is afhankelijk van de branche en het type product of dienst dat je aanbiedt. Verkoop je producten dan zal er mogelijk niet heel anders gezocht worden. Nieuwswebsites en kook- en reisblogs zullen hun strategie mogelijk wel moeten overwegen.
Afname van klikken via organische verkeer
SGE zal een percentage van de zoekpagina’s overnemen. Dit zal mogelijk leiden tot minder klikken. Er blijft immers verkeer achter op Google.
We zien echter ook dat de laatste maanden de weergave van SGE afneemt. Waar het in februari 2024 in 66% van de gevallen standaard werd getoond, is dat in mei 2024 nog maar in 14% van de gevallen.
Wetgeving Europa
In de EU verandert er de komende tijd mogelijk weinig. Dit heeft te maken met de strakkere wetgeving.
Nieuwe concurrenten
Websites die op dit moment lager in Google staan maken ook kans om de AI Overviews opgenomen te worden. Het speelveld kan zich dus gaan verschuiven.
Verschuiving van vraag/antwoord naar conversatie
Google AI Overviews lijkt meer op de ervaring die we kennen vanuit ChatGPT en andere chatbots. Met andere woorden, het is meer een conversatie dan een zoekopdracht met 1 resultaat. Enkele mogelijkheden:
Dit allemaal terwijl we ons nog in Google bevinden. Dit is een grote verandering.
Internetgebruik
Het internetgebruik in Nederland blijft stijgen. In 2022 gebruikte 94% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder internet, waarvan 89% zelfs dagelijks. Bron: Internetgebruik Nederland 2022
Je potentiële klanten bevinden zich dus meer dan ooit online. Het is zaak om gevonden te worden in Google als potentiële klanten naar jouw diensten of producten op zoek zijn.
Content is en blijft King
Relevante content blijft ongelooflijk belangrijk.
Als je je bezoekers zo compleet mogelijke informatie aanbiedt dan kan AI Overviews dit ook lezen / begrijpen. Biedt daarom een zo compleet mogelijke ervaring voor bezoekers. Structureer de informatie en wordt een autoriteit in je vakgebied. Dit staat en valt bij unieke en relevante content dat een meerwaarde biedt aan de bezoekers.
We weten niet precies hoe AI Overviews zich ontwikkeld en wanneer het in Nederland precies beschikbaar komt. Maar we houden de ontwikkelingen nauwlettend voor je in de gaten.
Heb je vragen wat dit voor mogelijke consequenties voor jou kan hebben, laat het ons dan weten. Onze specialisten staan voor je klaar.
Neem contact op!