SEE
In deze fase is de potentiële lead nog niet bekend met jouw bedrijf en dienst.
--> social en online advertising, content marketing
Heb jij een mooie website of webshop en steek je veel geld in on- en offline marketing, maar blijft de omzet uit? Zonde! Wij leggen je graag uit hoe je meer leads of aankopen genereert.
Bij WAUW geloven we dat je website als een echte sales machine kan werken. Maar hoe bereik je dan online je doelgroep? Welke online kanalen moet je hiervoor inzetten? Hoe zorg je ervoor dat dit het juiste rendement oplevert? Dit heeft allemaal te maken met de fase waarin de doelgroep zich bevindt. Hiervoor werken wij aan de hand van het see-think-do-care model van Google. Hieronder leggen we de verschillende fases uit en de in-te-zetten marketing kanalen.
In deze fase is de potentiële lead nog niet bekend met jouw bedrijf en dienst.
--> social en online advertising, content marketing
In deze fase is de potentiële lead aan het overwegen of oriënteren een product te kopen / dienst af te nemen.
--> SEO, SEA, content- en affiliate marketing
In deze fase is de potentiële lead gericht op zoek naar een product / dienst voor een aankoop of offerte-aanvraag.
--> SEO, SEA, retargeting
In deze fase is de lead een klant of klant geweest, en gaat het om klantbehoud / herhaalaankopen.
--> social media, e-mail- en contentmarketing
Je kan het model zien als een funnel, maar let op: niet iedereen hoeft de gehele funnel te doorlopen of de gehele funnel online te doorlopen.
Voorbeeld:
Je besluit op vakantie te gaan naar Kos, Griekenland met Corendon.
Omdat je al overtuigd bent dat je naar Kos wilt en met Corendon wilt reizen, zoek je op in Google: “vakantie boeken kos griekenland corendon”.
In deze situatie ben je zelf al actief op zoek en bevind je je in de DO-fase, zonder de oriëntatie en overwegingsfase te doorlopen.
Maar ...
Door de juiste online kanalen in te zetten bereik je het optimale uit de online doelgroep. Maar hoe zorg je voor de juiste mix? En wat doe je als je middelen beperkt zijn?
Zeker met een beperkt budget kan het lastig te zijn de juiste kanalen in te zetten. Het rendement van de investering is niet in iedere fase even goed zichtbaar. Denk maar eens aan een branding-campagne. In dat geval is het slim te kiezen voor de kanalen waarmee je de doelgroep in de koopintentie gerichte fase bereikt, oftewel: de THINK & DO-fase.
Wat ons betreft zijn 1. de THINK- en DO-fase én 2. de kanalen waarmee je start, het meest succesvol om online nieuwe leads te genereren. Maar ook daarin is de aanpak cruciaal, hoe zit dat precies?
In de THINK- en DO-fase valt o.a. een gerichte zoekmachine marketing campagne. Let op het woordje ‘gerichte’. Als je een Google Ads-campagne opzet en het zoekwoord “griekenland” target, weet je niet wat de intentie is achter deze zoekopdracht.
Als Corendon, vakantie aanbieder zijnde, hoop je dat diegene zoekt met de intentie op vakantie te gaan naar Griekenland.
Maar iemand kan ook heel goed op zoek zijn naar informatie over Griekenland voor een spreekbeurt.
Die manier van adverteren valt in de SEE-fase en noemen wij schieten met hagel, en levert over het algemeen onvoldoende rendement op.
THINK-fase
In de THINK-fase kan je denken aan zoektermen als “samsung mobiel” en “mobiel kopen”, je weet al dat ze een mobiel willen kopen, maar nog niet welke.
Is diegene op zoek naar een bepaald type, een nieuwe of tweedehandse, met abonnement of niet?
Vragen waar jij op basis van deze zoekopdracht geen antwoorden op hebt. Maar door de juiste content kun je deze potentiële klant wel helpen met zijn keuze en daardoor top of mind worden, wanneer hij/zij naar de DO-fase gaat.
DO-fase
In de DO-fase ben je niet meer aan het oriënteren of overwegen, maar weet je al wat je wilt.
Je zoekt dan bijvoorbeeld op “samsung galaxy s20 kopen” of zelfs i.c.m. artikelnummer “samsung s20 1652618”.
Aan deze zoekopdracht kan je zien dat men al ver in het aankoopproces zit en de kans zeer groot is te gaan kopen. Deze bezoeker is je dan veel waard.
Wanneer je in iedere fase van de klantreis de juiste online kanalen inzet haal je het optimale uit de online doelgroep. Welke kanalen je precies in moet zetten is afhankelijk van het type bedrijf en branche. Hoe je vervolgens de kanalen inzet is bepalend voor het succes.
Graag gaan wij met je in gesprek om te ontdekken wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen en bovenal welke kanalen wij adviseren in te zetten (en hoe!) om je doelgroep te bereiken en meer leads of aankopen te genereren!
Vraag advies!Hoe je je klanten het beste benadert in de SEE- en CARE-fase leggen we je graag later uit. Hou onze social media in de gaten en je weet direct wanneer we hier meer info over geven. Kan je niet wachten? Neem dan gerust contact op.