Als marketeer weet je dat je campagnes het meest succesvol zijn wanneer de juiste boodschap bij de juiste doelgroep terecht komt. Door de data die we tegenwoordig voorhanden hebben, kunnen we niet alleen doelgroepsegmenten targeten maar ook internetgebruikers met een bepaalde gedragsintentie of aankoopbereidheid.
Deze data zorgt ervoor dat de boodschap terecht komt bij de doelgroep met mensen waarvan de kans het grootst is dat zij converteren. Of het nou om een online aankoop, een offerte aanvraag, een nieuwsbrief aanmelding of een winkelbezoek gaat.
Targeting op basis van gedrag, ook wel behavioral targeting genoemd, is een targeting methode waarbij online marketing uitingen gericht worden op een doelgroep op basis van hun gedrag. Dit kan zowel online als offline gedrag zijn. We onderscheiden on-site targeting, waarbij het klikgedrag binnen één site wordt geanalyseerd. En network targeting, waarbij een bezoeker dankzij een samenwerking tussen websites of binnen een netwerk over meerdere sites kan worden gevolgd.
Stel je voor dat een bezoeker een lange tijd in je webshop rondneust, een product in zijn winkelwagen doet en daarna de website verlaat. Dit soort gegevens zeggen erg veel over een bezoeker. Deze bezoeker heeft waarschijnlijk een relatief hoge koopintentie en zal na het zien van een relevante advertentie wellicht toch de aankoop doen. Het targeten van winkelwagen-verlaters is dan ook een simpel maar een effectief voorbeeld van targeting op basis van gedrag. Dit wordt ook wel retargeting genoemd, omdat bezoekers die al eerder op je site geweest opnieuw getarget worden.
Eén van de meest sterke bedrijven op gebied van network targeting is Google. En daar kun je als ondernemer van profiteren door middel van Google Ads. Doordat Google over duizenden websites, apps en andere platformen webstatstieken verzameld, zijn zij in staat eindeloos veel data te genereren over het gedrag van een gebruiker of gebruikersgroep. Je kunt je voorstellen dat data m.b.t. de tijd die iemand doorbrengt op een website, de websites die iemand bezoekt, de knoppen waar iemand op reageert, etc. ongekend veel zegt over een persoon. Dit soort data wordt verzameld over miljoenen internetgebruikers en juist daarin zit de kracht van network targeting.
In het kort: online gedrag is makkelijk meetbaar en zegt vaak erg veel over de intentie van een bezoeker. Met behavioural targeting kunnen groepen bezoekers met hetzelfde gedrag of intentie worden getarget met online campagnes voor een hogere relevantie en uiteindelijk rendement.
Daarnaast kan behavioural targeting ook op basis van offline gedrag. Hierbij kun je denken aan iemands specifieke locatie op dat moment, oftewel location-based targeting. Op basis van verschillende technieken als IP-adressen, GPS en Wi-Fi kan de locatie van een bepaald persoon worden vastgesteld.
Je kunt je voorstellen dat het targeten van mensen die zich op dat moment in het winkelcentrum begeven waar jij een schoenenwinkel hebt, erg relevant kan zijn. Aan de hand van de exacte locatie kun je bijvoorbeeld een advertentie tonen met de boodschap: nu 50% korting op het tweede paar schoenen. Of wanneer mensen bij je in de winkel zijn geweest, hen op een later moment een advertentie tonen om online een aankoop in je webshop. Helaas is het meten van offline gedrag in de meeste gevallen ingewikkelder dan online gedrag.
Wij weten als geen ander welke targeting mogelijkheden er zijn en hoe we deze effectief kunnen inzetten voor jou bedrijf en doelgroep. Benieuwd? Neem contact met ons op!
Neem contact op!