Dat je social media als marketing tools moet gaan gebruiken om je website te promoten is voor iedere ondernemer wel duidelijk. Persoonlijke benadering naar je consument combineren met je zakelijke visie van ondernemen. Maar hoe doe je dit zodat het bijdraagt aan je organische groei en welke tools of stappen zijn daarbij aan te raden?
Nu we de social media marketing op orde hebben en een contentkalender hebben gemaakt, gaan we het nu hebben over de stappen daarna. Je bent gevonden op één van de platformen; Instagram! En je volger is geïnteresseerd in je producten en/of diensten en klikt op de “link in bio” wat staat voor “de link in je biografie”. Voor bedrijven is het belangrijk dat hun website op alle online marketing vlakken goed zichtbaar is. Zichtbaar zijn in Google is een hele belangrijke en kliks van kwalitatieve accounts via social media kunnen indirect bijdragen aan organische groei. Een handige marketing truc zou dus kunnen zijn dat je mensen nieuwsgierig maakt naar je producten in de social media post en verwijst naar het hele verhaal of een productpagina in je link in bio.
Nu is het natuurlijk ook belangrijk dat je op je website je social media accounts goed zichtbaar laat zijn en die verbinding maakt naar je marketing kanalen. Icoontjes toevoegen op je website en je website instellingen bijwerken zijn aan te raden om een verbinding te kunnen maken met je social media kanalen. De logica achter het koppelen van deze kanalen is dat je het gedrag van je bezoekers kunt observeren en hun gedrag kunt analyseren via alle marketingtools, maar uiteindelijk kunt meten wat ze doen op je website. Met het doel om van je consument te kunnen leren en de juiste doelgroep persoonlijk te kunnen benaderen met jouw product. Stap 2: koppel in beide richtingen.
Je volger heeft geklikt op de link in bio en dan? Waar komen ze dan uit? Er zijn een aantal verschillende tools die je kan gebruiken om van bio naar een landingspagina te komen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen een externe partij als Later.com of LinkTree aan te schaffen, maar je kan ook zelf aan de slag. Hieronder een paar partijen uitgelicht zodat je zelf kan nagaan wat het beste voor jou werkt:
LATER.COM - een groot platform met meer dan 4 miljoen gebruikers. Het voordeel van dit platform is dat het naast het analyseren van gegevens ook een postplanner biedt, beheer van meerdere accounts mogelijk maakt en een kant en klare landingspagina heeft. Deze landingspagina spiegelt de content op de pagina en is erg interessant voor het analyseren van bezoekers die op de link in bio hebben geklikt. Daarnaast hoeft je bezoeker niet zelf uit te puzzelen welke link bij welke pagina hoort, want dit is visueel zichtbaar. Voor deze tool betaal je op abonnementsbasis en variëren de kosten tussen de €10 - €28. Benieuwd hoe later.com eruit ziet? Klik dan hier om een eerste indruk te krijgen.
LINKTREE - met meer dan 8 miljoen gebruikers is Linktree de grootste aanbieder in deze branche. Maar wat doet het dan precies? Linktree is in feite een overzichtspagina met meerdere doorverwijzingen naar andere pagina’s op de website. Visueel ziet dit eruit als een pagina met een logo en meerdere CTA (call-to-actions) buttons waar je op kan klikken.
Beide tools bieden een landingspagina die aangeboden wordt door de tool en Google ziet deze pagina niet als organische doorverwijzing en zal dus in Google Analytics niet zien dat je consument vanuit Instagram naar je website komt. Je lijkt dus minder sociaal. Dat deze tools gebruiksvriendelijk zijn, is duidelijk, maar ze zullen niet bijdragen bij organische groei in Google. Daarnaast komt het steeds vaker voor dat Instagram de link ziet als spam en deze onbruikbaar maakt. Beide tools bieden eigen analytics aan voor de landingspagina en zijn dus niet gekoppeld aan Google Analytics. In Google Analytics zal je helaas niet kunnen zien vanuit welke social media stroom je consument op je website landt en als ze helemaal niet doorklikken op de landingspagina, zul je helaas de data niet kunnen meten.
Een pagina via linktree nabootsen met Wordpress of Squarespace is absoluut aan te raden voor de organische zichtbaarheid van je website. Het is eenvoudig te bouwen en het scheelt maandelijks kosten. De pagina kan volledig aangepast worden op de huisstijl van je website, zoals jij wilt en met alle functies die jij nodig hebt. Het zal meer tijd in beslag nemen, maar zal zichzelf uiteindelijk uitbetalen doordat je hoger in Google komt te staan. Daarnaast kom je professioneler over met een eigen landingspagina met jouw features en designs, en niet die van een ander.
Voor het bouwen van je eigen landingspagina met doorverwijzingen zijn er een aantal belangrijke stappen om te overwegen. Natuurlijk wil je een aantrekkelijke landingspagina maken, dus neem van tevoren de tijd om na te denken hoe deze landingspagina aansluit bij jouw bedrijf, behoeften en huisstijl of gebruik een landingspagina die je graag meer waarde wil geven in google. En zorg dat je bovenaan je logo een soort zebrapad van buttons creëert die naar belangrijke pagina’s doorlinken en maak hem alleen zichtbaar voor gebruikers die via mobiel platform komen, want daar is de pagina uiteindelijk voor bedoeld. Stap 3: maak via je eigen website een soort linktree landingspagina.
Kom je er niet helemaal uit? Bij WAUW geven wij je graag advies op maat! Onze specialisten zullen je persoonlijk advies geven dat aansluit op de behoeften en wensen van je bedrijf. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Vrijblijvend contact