Binnen onze huidige dienstverlening valt onder andere search engine optimization, ofwel SEO. Met SEO activiteiten zorgen wij ervoor dat jouw website een zo hoog mogelijke positie weet te halen in de gratis resultaten van Google. Maar hoe werkt Google nou precies? Blijf nog eventjes lezen, want we leggen het je graag uit!
Een zoekmachine is een instrument waarmee je informatie kan winnen. Er zijn drie soorten zoekmachines, namelijk: een ‘meta’ zoekmachine, een ‘crawler based’ zoekmachine en een ‘subject directory’ zoekmachine. Dat klinkt misschien erg ingewikkeld, maar wij gaan het alleen hebben over een ‘crawler based’ zoekmachine, want dan spreken we over Google! De crawler wordt ook wel ‘spider’ of ‘robot’ genoemd. Je kan het zien als een computerprogramma/software van Google, een spider, die links volgt van de ene naar de andere websites/webpagina’s. Op die nieuwe website staan ook weer links naar andere websites, etc..etc..
Zodra Google (of eigenlijk de crawler of spider) jouw HTML versie van je webpagina heeft gevonden, wordt deze opgeslagen in een giga grote database en hiermee is jouw pagina dus geïndexeerd. Een index kan je zien als een soort bibliotheek, maar dan met veel meer informatie dan alle bibliotheken over de hele wereld bij elkaar! Je pagina staat niet gelijk bovenaan in de gratis zoekresultaten van Google, helaas! Maar daar kan je wel voor zorgen. Er moeten bijvoorbeeld genoeg kwalitatieve links naar je webpagina leiden.
Als je een zoekopdracht doet in Google bepaalt het algoritme van Google de volgorde van de zoekresultaten die je te zien krijgt. Er is ontzettend veel informatie beschikbaar. Door de rangschikking systemen van Google worden er binnen een fractie van een seconde miljarden pagina’s in de zoekindex doorzocht. Hier komt het algoritme naar voren. Algoritmen kijken naar meerdere factoren om informatie logisch te vertonen en dus ook op welke volgorde. Welke factoren dat zijn? We sommen het even voor je op:
Je wilt natuurlijk dat jouw website zo hoog mogelijk terug komt in de zoekmachines na een relevante zoekopdracht. Het is echter geen gegeven dat je een toppositie bereikt of dat als je een toppositie hebt bereikt, dat je deze behoud.
Eerder schreven wij de blog: “Waarom daalt een website in Google”. Hier gaan we dieper in op drie mogelijke oorzaken hiervan. Er zijn wel enkele punten waar je in ieder geval rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld:
Eerder in deze blog kwam SEO naar voren, oftewel de organische (niet betaalde) resultaten. Naast SEO (organische) zien we in een zoekmachine ook SEA (betaalde) resultaten.
Hierbij koop je als het ware advertentieruimte om een zoekopdracht bovenaan te laten verschijnen. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis zoekresultaten zijn en voor SEA betaal je per klik. Onderstaande afbeelding laat goed zien waar de SEA (betaalde zoekresultaten) en SEO (organische zoekresultaten) verschijnen. Als je dit ziet, herken je het waarschijnlijk wel.
Misschien heb je het jezelf wel eens afgevraagd: “hoe kan dat ik de ene keer een afbeelding en de andere keer een video of verhaal als resultaat krijg?”. Google is continu in ontwikkeling. Op basis van jouw zoekwoord weet Google wat relevant is om te tonen. Zoek je bijvoorbeeld op ‘zachte wollen sokken’ zul je waarschijnlijk gelijk afbeeldingen van producten tegenkomen in shopping advertenties. Zoek je op ‘Covid-19 avondklok’ krijg je weer veel artikelen en nieuwsberichten.
Wist je dat…
Wij willen je graag verder helpen als je vragen hebt over Google of als je wilt weten hoe jouw website hoger in de zoekresultaten van Google kan komen! Wauw is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Voor alle online marketing vragen kan je bij ons terecht. Neem gerust contact op en we bespreken het tijdens een bakje koffie.
Vrijblijvend contact