Op zoek naar een winkel of bedrijf bij jou in de buurt? Dan is de kans groot dat je gebruik maakt van Lokale SEO (Search Engine Optimization). Lokale SEO gaat namelijk vooral over zoekopdrachten 'in de buurt'. 97% van alle consumenten gebruikt online zoekmachines wel eens om lokale bedrijven of diensten op te zoeken. Zo zijn de openingstijden, het aanbod en de reistijd meteen duidelijk. Omdat veel mensen gebruik maken van deze functie is het ook belangrijk om hier tijd en aandacht aan te besteden bij jouw eigen SEO werkzaamheden.
Zoals we gewend zijn van Google zijn aardig wat zaken een raadsel. Dat geldt ook voor hoe de lokale zoekresultaten worden gerankt. Als we kijken naar de richtlijnen die Google hanteert zijn er drie belangrijke factoren:
Relevantie
Zorg dat je website up to date is met de juiste foto’s en informatie. Op die manier herkent Google wat je aanbiedt en verbindt zo de juiste consumenten met jouw service.
Afstand
Hoe ver weg bevindt de consument zich van jouw locatie.
Onderscheidend
Hoe onderscheidend ben je t.o.v je concurrenten? Wat is je online reputatie, hoe beoordelen consumenten jouw service?
Over lokale SEO valt heel veel te zeggen, en er gaan bijna net zoveel mythes over dit onderwerp rond. Een paar op een rij:
Interactie met je klanten is erg belangrijk. Niet door te reageren op de positieve reviews, maar ook van je te laten horen als het om negatieve reviews gaat. Hieronder geven wij de belangrijkste bevindingen:
Hoe verhoog je de kwaliteit van je reviews?
Dat reviews belangrijk zijn is nu wel duidelijk. Maar hoe verhoog je de kwaliteit van de reviews voor jouw bedrijf? Ga actief op zoek naar reviews. Dit kan je op een aantal manieren aanpakken. Eén van die manieren is een review platform gebruiken, op dit platform start je een actieve campagne om reviews te verzamelen. Een andere manier is een sms of e-mail verzenden naar klanten. Stel je voor, je bent een tandarts en je stuurt 30 minuten na de afspraak met een patiënt een automatische bericht met een reviewverzoek. Grote kans dat de patiënt een review achter laat. Het wordt de patiënt (of in andere gevallen de klant) makkelijk gemaakt en de beleving zit nog fris in het geheugen.
Heb je een groot bedrijf, met meerdere locaties? Dan is het belangrijk dat al deze locaties worden geverifieerd. Google hecht veel waarde aan geverifieerde bedrijven en plaatst deze hoger in de zoekresultaten. Zorg dat jouw bedrijfsprofiel helemaal klopt, zodat Google dit kan gebruiken. Let daarbij ook op de volgende aspecten:
Foto's
Bedrijven die gebruik maken van foto’s hebben een hogere click through rate (ca. +35%) dan bedrijven die hier geen gebruik van maken. Daarnaast wordt voor bedrijven met foto’s vaker (ca. +42%) de routebeschrijving gebruikt. Zorg er ook voor dat de foto’s die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn.
Up-to-date
Wees zeker dat jouw Google Mijn Bedrijf profiel up-to-date is. Voeg complete informatie aan je locatie toe. Wie ben je? Wat doe je? En wanneer kunnen consumenten je winkel bezoeken? 31% van de consumenten laat weten dat ze eerst naar het bedrijfsprofiel op Google kijken, voordat ze er ook daadwerkelijk heen gaan. Dit aantal is zelfs nog verhoogd na de Corona epidemie. Het vertrouwen in online data is groter geworden.
Tot slot, 72% van de consumenten zegt sneller een bedrijf te bezoeken dat binnen 8 km van hun huidige locatie ligt. Gebruik daarom zoekwoorden in je beschrijving, maar let op dat dit op een natuurlijke manier gebeurt.
Na het lezen van deze blog heb je hopelijk een beter beeld van het belang van lokale SEO en reviews. Mogelijk wil je hier zelfs meteen mee aan de slag! Kun je hier hulp bij gebruiken, of wil je sparren met een expert? We helpen je graag verder.
Neem contact op!