We staan nog aan het begin van 2024. Een goed moment om te duiken in wat ons te wachten staat in de wereld van marketing. Want wat gaan we veel zien komend jaar? En welke trends mag je absoluut niet missen? Spoiler alert: AI gaat weer een grote rol spelen komend jaar. Onze specialisten hebben de trends voor je op een rijtje gezet, dus laten we eens een kijkje nemen.
1. Conversion API - De nieuwe norm in betaalde campagnes
In 2024 kunnen online adverteerders niet meer om de Conversion API heen. Met het verdwijnen van third-party cookies wordt het meten via de browser en de Pixel een stuk uitdagender. Daarom is het van cruciaal belang om snel over te schakelen naar server-side tracking met behulp van de Conversion API. Begin 2024 met deze aanpak en zoek samen met je adverteerders naar de beste oplossingen.
2. Social commerce - Kopen in één klik
Shoppen via social media op platforms zoals Facebook en TikTok is in opkomst, en deze trend zal zich in 2024 voortzetten. De mogelijkheden om producten rechtstreeks via social media te kopen, blijven groeien. En daarmee dus het aantal aankopen dus ook. Maak het je doelgroep makkelijker, en zorg dat je meedoet met shopping op social.
3. Short-form videocontent - Kort maar krachtig
Video is al een lange tijd belangrijk op social media, maar ook in 2024 zien we dat videocontent groot blijft. En dan met name korte video’s, ook wel short-form video genoemd. De verwachting is dat deze snelle, korte video’s betere resultaten zullen opleveren wanneer je hiermee adverteert. Neem dit dus zeker mee in je strategie van 2024.
4. Social search (advertising) - Zoeken op social media
Social media kanalen worden steeds meer gebruikt als zoekmachine. Ja, echt! Naast dat je dit kan inzetten op een manier om organische boost te krijgen, kan je dit ook verwerken in je advertenties. Is jouw doelgroep GenZ? Dan is het sowieso een must om deze trend mee te nemen in jouw strategie. Integreer relevante zoektermen in je content en advertenties, en maak je merk vindbaar op platforms als TikTok en Pinterest.
1. Google SGE (Search Generative Experience) - Directe antwoorden van Google
Met Google SGE wordt er in de toekomst direct antwoord gegeven op vragen die worden gesteld in de zoekbalk.Voorheen vond je het antwoord door op de link te klikken, en nu staat het antwoord al op de zoekpagina. Er wordt zo dus minder doorgeklikt naar de bron van het antwoord, ook wel jouw waardevolle website waar je verkeer naar toe wilt leiden. Het is dus nog spannend wat deze ontwikkeling gaat doen met het zoekgedrag van consumenten, en wat voor effect dit gaat hebben op SEO. Maar voor nu geen zorgen, dit is een hele nieuwe weergave en werkwijze van Google die nog niet beschikbaar is in Nederland. To be continued dus…
2. E.E.A.T (experience, expertise, authoritativeness, & trustworthiness) - Meer dan alleen expertise
Google legt dit jaar nog meer nadruk op de ranking factoren: experience, expertise, authoritativeness, & trustworthiness (ook wel ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). Dit is natuurlijk al geïntroduceerd in 2023, maar wordt in 2024 nog belangrijker. Hoe je hier aan kunt werken? Door bijvoorbeeld content te actualiseren en autoriteit aan te tonen door bijvoorbeeld reviews te verzamelen. Of neem een biografie en ondersteunend structured data mee op je website om de content hierop te markeren. Zo help je Google de informatie op jouw pagina beter te laten begrijpen.
3. De verandering in het gebruik van Google
Het gebruik van Google zal komend jaar weer wat veranderen. Zo hebben bezoekers veel alternatieven om een antwoord te krijgen op hun vragen. We hebben namelijk de komst van AI met o.a. een Chat-GPT en BARD, maar wat dacht je van Gen Z die als zoekmachine TikTok verkiezen boven Google? Goed dus om in de gaten te houden wat we zien veranderen in het zoekgedrag van consumenten en hoe we daarin kunnen meebewegen.
1. DemandGen campagnes - AI-gedreven marketing
DemandGen campagnes zijn campagnes die door AI worden aangedreven. Ze zijn ontworpen om te ondersteunen aan een social media strategie, en helpen je met het vinden, binden en converteren van leads op Google en YouTube. Goed om te weten: huidige Discovery campagnes worden automatisch omgezet naar DemandGen campagnes. Check dus goed of jouw campagnes nog wel staan op een manier hoe jij dit bedoeld hebt.
2. Videoadvertenties - visueel je verhaal overbrengen
Zowel Microsoft als Google zijn de huidige videocampagnes aan het optimaliseren, wat voor wat veranderingen kan zorgen. Video’s worden tegenwoordig namelijk veel vaker en vooral ook beter bekeken. Consumenten vinden het prettig om hun informatie uit korte video’s te halen in plaats van uit platte tekst. Dit is natuurlijk te zien in het social mediagedrag (kijk eens naar Instagram Reels en TikTok), maar dus ook in content voor campagnes.
3. Google SGE - de invloed op SEA
Zoals we bij SEO al noemen, gaat Google de manier waarop wij zoekresultaten zien aanpassen. We zagen voorheen bovenaan de pagina de advertenties. In plaats van deze betaalde advertenties bovenaan te vertonen, komt Google met SGE waardoor met een "blok" een direct antwoord op de vraag wordt gegeven die in de zoekbalk wordt gesteld. Hier wordt informatie van meerdere websites gecombineerd, waarbij een paar sites worden genoemd. Ook worden er direct producten aangeboden.
1. CRO inzetten als mindset en niet als kanaal
Dit is een trend die doorlopend is, maar we wel extra willen aanstippen omdat hij belangrijk is in 2024. CRO is geen kanaal, zoals bij betaalde campagnes en organische content het geval is. CRO is echt een mindset. Het heeft een belangrijke overkoepelende invloed op alle kanalen, om ervoor te zorgen dat je bezoekers converteren. Oftewel: hoe kan je het geheel verbeteren? Zorg er daarom altijd voor dat je oprechte aandacht voor je gebruikers hebt. Hoe gedragen ze zich, waar hebben ze het meeste interesse in? Zet eens de bril op van jouw gebruikers. Daarbij moet je als bedrijf constant vragen stellen over wat er op je website gebeurt. Het is geen eenmalige check, maar een doorlopend proces waarbij je steeds opnieuw kijkt en dingen aanpast, om de conversie te verbeteren.
2. De rol van AI-tools op het gebied van UX en usability
In 2024 zal AI een nog grotere rol gaan spelen op het gebied van CRO, UX en usability design. AI wordt niet alleen het ontwerpen eenvoudiger, ook het inspelen op de behoefte van de gebruikers wordt makkelijker. Er komen steeds meer verschillende AI-tools op de markt die de mogelijkheid bieden om de UX en usability te optimaliseren via AI, maar ook om sneller en gemakkelijker een A/B test op te zetten of het uitwerken en signaleren van bepaald gedrag bij tools zoals Clarity en Hotjar. Het zorgt ervoor dat het proces kan worden versneld en verbeterd. Toch moeten we wel scherp en kritisch blijven als we deze tools inzetten en altijd onze eigen expertise overheen laten gaan.
1. Het einde van de third-party cookies
Google Chrome stopt in 2024 met het gebruiken van third-party cookies. Dit betekent dat het verzamelen van first-party data een van de belangrijkste punten van 2024 zal zijn op gebied van data. Hoe zullen de verschillende kanalen (FB, Google, LinkedIn, Tiktok) hiermee omgaan en met welke oplossingen zullen de bedrijven komen? Wij verwachten dat er meer informatie bij klanten wordt opgevraagd zodat bedrijven beter in kunnen spelen op de wensen van hun klanten. Voor een kleding webshop kunnen eenvoudige vragen zoals “Wat is je favoriete merk?” of “Welke kleur kleding draag je graag?” leiden tot gepersonaliseerde aanbiedingen zonder dat de klanten een grote drempel voelen om deze vragen te beantwoorden.
2. Privacy voorop
Privacy van klanten en websitebezoekers wordt steeds belangrijker. De Europese Unie besteedt veel aandacht aan de bescherming van persoonlijke gegevens, en de verwachting is dat dit ook weer een groot thema zal zijn in 2024. Het is nog maar afwachten hoe dit impact gaat hebben op de marketing mogelijkheden. Bedrijven zullen minder data beschikbaar hebben en meer gebruik maken van data modellering.
Lees je al deze trends, en zitten er acties tussen waar je geen raad mee weet? Neem dan contact met ons op, dan helpen we jou en je organisatie graag verder!
Neem contact op!