Deze periode klinkt als oude rot in het vak, vast niet onbekend. De periode waarin het extra interessant was om meerdere webshops naast elkaar te lanceren. Een goed voorbeeld hiervoor is Coolblue. Misschien dat je de webshops nog kent? Denk aan laptopshop.nl, pdashop.nl, en meer van dit soort domeinen.
Het doel hiervan was om hogere rankings per productgroep bij zoekmachines te behalen. Dit werd gedaan door middel van een specifieke focus per domein. Deze methodiek is inmiddels achterhaald, en is niet vaak meer te zien. Ook Coolblue heeft dit in 2018 uitgefaseerd. Maar hoe kan je verschillende verkoopkanalen dan wel goed beheren?
Heb je te maken met meerdere verkoopkanalen? Dan wil je de data uit deze kanalen toch zo centraal mogelijk beheren. Dit is namelijk van cruciaal belang om efficiënt te kunnen werken. Daarnaast zijn er nog steeds situaties waarin je als eigenaar behoefte kan hebben aan meerdere webshops, en deze vanuit een centraal punt te lanceren én beheren. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij je meerdere labels wilt uitdragen richting de markt. Of wanneer je een focus wil hanteren op een doelgroep in plaats van een groep producten. Een doelgroep moet zich namelijk helemaal thuis voelen in jouw webshop. Hoe meer doelgroepen je hebt, hoe groter de uitdaging is om dit binnen één website of webshop goed en volledig te kunnen ondersteunen.
Mogelijke doelgroepen kunnen zijn:
Als je wilt dat data (zoals producten, diensten, klanten, orders, communicatie, etc.) centraal staat, kan het zijn dat je aan de voorkant toch te maken hebt met meerdere webshops. Maar dat hoeft geen probleem te zijn! Er bestaan verschillende oplossingen hiervoor.
Mogelijke oplossingen:
Om meerdere webshops goed te kunnen beheren, zijn er zeker goede oplossingen. Deze zijn wel altijd afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan de doelen van jouw bedrijf, commerciële verwachtingen, het budget dat je wil uitgeven, en meer… Kortom, voordat we met een goede oplossing voor jou kunnen komen, moet er altijd een goed onderzoek plaatsvinden.
Een goede oplossing is het e-commerce systeem Shopware 6. De fundering van Shopware 6 is zo gemaakt dat je vanuit een centraal beheersysteem meerdere kanalen in een eigen presentatie kan opzetten. Dit betekent dat je de volgende voordelen vanuit de basis al hebt - zonder dat je aan de fundering van het systeem hoeft te sleutelen (en dat komt de kwaliteit ten goede):
Naast Shopware 6, zijn er natuurlijk ook andere oplossingen mogelijk. We delen graag onze ervaringen, en gaan graag met je in gesprek! Heb je interesse?
Neem contact met ons op!