On-Page en Off-Page SEO. Twee termen die je moet kennen, als je je op zoekmachine optimalisatie wil richten. Bij On-Page SEO draait alles om wijzigingen die op de site zelf worden aangebracht. Off-page focust op alle optimalisaties en mogelijkheden die buiten de website om doorgevoerd kunnen worden. Voor de verduidelijking splitsen wij de tactieken op in 3 onderdelen:
Het doel van Off-Page? De populariteit en autoriteit van een website verbeteren. De manier waarop? Dat lees je in dit artikel. Wil je toch alvast beginnen bekijk dan eens het artikel met 3 belangrijke tips voor de Off-Page SEO.
De inhoud van dit artikel:
Er zijn verschillende manieren om aan de slag te gaan met Off-Page optimalisaties. Het opbouwen van domein autoriteit is hierbij van groot belang. Een domein als bol.com heeft een hoge autoriteit omdat veel kwalitatieve domeinen doorlinken naar hun website. Een link van zo’n kwalitatief en relevant domein heeft ook veel impact op jouw autoriteit.
Toch bestaat domein autoriteit niet. Althans, Google geeft aan dat zij websites geen autoriteitsscore geven. Gelukkig zijn er handige tools die toch een autoriteitsscore berekenen op basis van verschillende Off-Page ranking factoren. MOZ berekent een Domain Authority. Ahrefs berekent de Domain Rating en SEMrush berekent de Authority Score.
Hoewel wij zelf ook actief zijn met Off-Page SEO, is het verschil met het domein van bol.com gigantisch. Een verwijzing van bol.com naar wauw.nl zou van gigantische waarde zijn voor onze eigen autoriteit. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een domein met hoge autoriteit een link plaatst naar jouw website. Toch zijn er mogelijkheden die ingezet kunnen worden om verwijzingen van populaire domeinen te verkrijgen:
Het doorgeven van unieke kennis en informatie creëert relevantie voor jouw website. Je creëert hiermee namelijk een bron die andere willen raadplegen. Een mooi voorbeeld is de link eerder in het artikel waarbij wij verwijzen naar Search Engine Journal en het artikel met uitleg over een uitspraak vanuit Google ’s John Mueller.
Het is aan te raden om content te schrijven die actueel blijft (lees: evergreen), zoals bijvoorbeeld een handleiding. Tijdsgebonden informatie kan zeer relevant zijn, maar dit is maar van korte duur.
Een andere tactiek is het opzoeken van linkmogelijkheden. Google biedt hiervoor verschillende zoekfuncties die het mogelijk maken om specifieker te zoeken.
Onderstaande zoekopdracht met “chocola” en “gastartikel” laat Google weten dat je zoekt naar pagina’s waarin beide termen moeten voorkomen. Wil jij schrijven over chocola? Probeer dan het volgende:
Met de “aanhalingstekens” geef je aan dat de pagina die je zoekt het woord binnen de aanhalingstekens moet bevatten. Doorgaans vind je op deze manier 2 varianten:
Betaalde plaatsingen:
Websites die geld willen verdienen aan de plaatsingen op hun website.
Gratis plaatsingen:
Dit zijn websites die gastartikelen inzetten om relevante content op hun website te creëren.
Maak voor jezelf een lijst van de websites die je tegenkomt, en contacteer de domeinen. Doe dit met een persoonlijke tekst om de kans op reacties te verhogen. Bouw hierbij een netwerk op zodat je daar altijd op terug kunt vallen.
Extra tip! Gastbloggen kan ook op forumplatformen zoals Quora. Door hier inhoudelijke artikelen te plaatsen deel je kennis met de markt, en bouw je als auteur meer autoriteit op. Deze waarde zal uiteindelijk doorstromen naar jouw domein.
Het tweede onderdeel van Off-Page SEO bestaat uit het verbeteren van de populariteit. Hoe kun je de site populariteit vergroten?
Door actief te posten op social media kanalen zoals Facebook en Instragram vergroot je jouw bereik. Dit heeft niet alleen invloed op de bekendheid van jouw merk, maar ook op de populariteit van je domein. Daarbij kijken zoekmachines zoals Google wel anders naar links vanuit Social Media platformen, maar deze dragen alsnog bij aan jouw populariteit.
Nog een kleine tip! Ook het reageren op posts kan een positieve bijdragen leveren aan jouw populariteit.
Een brand mention is een vermelding van jouw merk. Het komt vaak voor dat er over domeinen geschreven wordt zonder dat er een link bij staat. Je kunt deze Brand Mentions opzoeken met speciale tools en vervolgens de domeinen contacteren om een link naar je website te plaatsen.
Bij het verbeteren van de populariteit ligt de focus op het aantal links en niet zozeer de autoriteit. Dit betekent niet dat je zomaar alle bedrijven of domeinen moet contacteren. Ben je bang dat een domein eerder slecht dan goed is, mag je deze zeker overslaan.
Er zijn honderden bedrijfsgidsen die bedrijven vermeldingen laten plaatsen op hun website. Het aanmeldproces hiervoor is eenvoudig en bij de vermelding wordt meestal een link geplaatst naar jouw website. Wil je direct beginnen? Bekijk dan eens deze lijst met 57 lokale bedrijfsgidsen.
Naast de benoemde tactieken om je autoriteit of populariteit te vergroten, zijn er ook meerdere tactieken die je absoluut niet moet toepassen. Dit zijn tactieken die wellicht snel resultaat opleveren "Black Hat SEO" maar uiteindelijk negatieve resultaten zullen opleveren. Black Hat technieken bestaan voor On-Page en Off-Page SEO.
Een veel voorkomende tactiek voor de populariteit is het uitwisselen van links. Deze techniek is echter achterhaald. Sterker nog: wanneer Google ziet dat dit gebeurt zal dit de online vindbaarheid negatief beïnvloeden. Het kan zelfs voorkomen dat je website verdwijnt uit de zoekresultaten.
De autoriteit en populariteit van een domein zijn lastig te meten, dit geldt ook voor de impact van al het werk dat je er in stopt. Tegelijkertijd kan een zoekmachine je ook afstraffen als deze factoren te veel worden beïnvloed.
Wil jij op de juiste manier aan de slag met Off-Page optimalisaties? Wij helpen je graag met het juiste advies of pakken het proces van A tot Z op.
Begin met Off-Page SEO