De voordelen van online adverteren zijn alom bekend. Denk aan het tonen van je producten of diensten aan de voor jou relevante doelgroep, het bereiken van je doelgroep via de kanalen waar zij actief zijn en het vergaren van relevante data. Hierdoor besteed je je marketingbudget al veel efficiënter, maar kan het nog scherper?
Jazeker; start met affiliate marketing!
Laten we beginnen bij het begin: wat is affiliate marketing? Om deze vraag te beantwoorden is het eerst belangrijk te weten dat er bij affiliate marketing in de hoofdzaak twee partijen betrokken zijn. Enerzijds de adverteerder, die producten of diensten verkoopt of aanbiedt. Anderzijds de affiliate, die een website, social media-pagina of ander online platform heeft, met daarop ruimte om de producten of diensten van de adverteerder te promoten.
Als deze promotie de adverteerder vervolgens een conversie oplevert (meestal een lead of sale), dan ontvangt de affiliate daarvoor een vooraf afgesproken vergoeding. Deze vergoeding, ofwel commissie, kan bestaan uit een vast bedrag (voor leads) of een percentage van het aankoopbedrag (voor sales). De hoogte van de commissie wordt doorgaans bepaald op basis van zaken als het segment, de mate van concurrentie en de marge.
Performance based
Affiliate marketing verloopt grotendeels performance based, waarbij je alleen betaalt voor gegarandeerde sales en leads die je zelf hebt geaccordeerd. Wordt een aankoop binnen de retourtermijn door de klant teruggestuurd of blijkt een aangeleverde lead niet bereikbaar? Dan wil je hier uiteraard geen commissie voor afdragen en kun je deze afkeuren.
Uitzonderingen op performance based vergoeden zijn bijvoorbeeld het betalen per klik of het betalen van een fixed bedrag voor een specifieke plaatsing. Dit is echter altijd optioneel: 100% performance based is dus zeker mogelijk.
Affiliate netwerken
Hoewel affiliate marketing in de basis plaatsvindt tussen adverteerders en affiliates, moeten beide partijen wel eenvoudig met elkaar in contact kunnen komen en moeten conversies juist en op betrouwbare wijze worden gemeten. Dit verloopt doorgaans via een affiliate netwerk: een faciliterend platform dat zich tussen de partijen in bevindt. Voorbeelden van zulke netwerken zijn TradeTracker, Daisycon en Awin. Ieder netwerk heeft z’n specialismes, dus het is belangrijk te kiezen voor het netwerk dat het beste aansluit bij jouw business.
Binnen affiliate marketing wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten affiliates, die allemaal op hun eigen manier waarde toevoegen aan de verschillende fases van de customer journey. Voor een eerste kennismaking met jouw website (de SEE-fase) is zichtbaarheid op een blog bijvoorbeeld waardevol. En in de oriëntatie-fase wil je waarschijnlijk zichtbaar zijn op een vergelijkingswebsite wanneer een potentiële klant de verschillende aanbieders vergelijkt van een product dat jij verkoopt.
Blogs en Contentsites
Denk hierbij aan bloggers en informatieve sites die kwalitatieve, inspirerende content schrijven en zo hun bezoekers in aanraking laten komen met jouw merk of producten.
Social media en influencers
Influencers of social media pagina’s hebben vaak een vaste, trouwe groep volgers met specifieke interesses die waarde hechten aan de opinies van de personen die zij volgen. Dit levert je als bedrijf niet alleen conversies, maar ook geloofwaardigheid en betrouwbaarheid op.
Vergelijkingssites
Door zichtbaar te zijn op een vergelijkingssite worden je producten getoond aan bezoekers die wel een koopintentie hebben, maar nog geen beslissing hebben genomen over waar ze hun aankoop gaan doen. Erg relevant dus om in de zoekresultaten terug te komen.
Kortingscodesites
Kortingscodesites kunnen voor veel extra zichtbaarheid zorgen maar bijvoorbeeld ook strategisch worden ingezet. Denk hierbij aan codes die de orderwaarde verhogen of aan codes uitgeven voor een specifieke categorie met restvoorraden.
Cashback en e-mail
Cashbacksites zijn platforms met grote ledenbestanden, bestaand uit prijsbewuste consumenten. Wanneer zij een aankoop doen via zo’n platform krijgen zij van het platform een percentage van het aankoopbedrag terug, ook wel cashback genoemd. Deze cashback bestaat uit een (groot) deel van de commissie die je als adverteerder afdraagt voor een sale, en belandt dus in dit geval niet bij de affiliate, maar bij de klant. Het samenwerken met cashbacksites kost je dan ook niets extra’s, maar door hier zichtbaar te zijn vergroot je wel de kans dat een aankoop wordt gedaan bij jouw webshop, en niet bij een concurrent die wél aan cashback doet terwijl jij dat niet doet.
Bijkomend voordeel is dat deze platforms door hun grote ledenbestanden uitgebreide mailingmogelijkheden hebben, en er door de verzamelde ledengegevens uitgebreid kan worden gesegmenteerd op zaken als leeftijd, geslacht, interesses, enzovoort.
Zoals eerder benoemd verloopt affiliate marketing grotendeels performance based. In een onzekere tijd als deze, waarin bedrijven met een fysieke zaak het lastig hebben, de cashflow kan stagneren en diverse ondernemingen hun marketingbudgetten her-evalueren, kan affiliate marketing een belangrijke rol innemen. Extra aantrekkelijk is dat de commissie pas achteraf wordt gefactureerd wanneer je de betaling van de klant al binnen hebt: geen enkel risico dus!
Affiliate marketing kan voor veel online ondernemingen van toegevoegde waarde zijn. Zo zijn bijvoorbeeld ook in niche-markten vaak ruimschoots relevante affiliates te vinden. Maar hoe weet je of dit ook voor jou een interessant kanaal is? Ter oriëntatie kun je jezelf het volgende afvragen:
Affiliate marketing is een mooie kans om je bedrijf online te laten groeien, maar het opbouwen van een succesvolle campagne kan tegelijkertijd een flinke uitdaging zijn. De specialisten van WAUW hebben ruime ervaring in het opzetten en beheren van affiliate marketing campagnes en kennen de markt uitstekend.
Meer weten over affiliate marketing of direct starten? Bekijk onze affiliate pagina of neem via onderstaande knop contact op: onze experts kijken graag met je mee.
Ja, ik wil contact!