Wij zoeken jou! Bekijk onze 4 vacatures
Great place to work

SEO inzetten voor jouw organisatie?

Scheid het kaf van het koren

SEO
GOOGLE
STRATEGIE

SEO uitbesteden, maar moeite het juiste bureau te kiezen?

Deze 9 vragen helpen je op weg

Het is onze taak als jouw SEO consultant om de prestaties van jouw website in zoekmachines te verbeteren en voor een goede organische vindbaarheid te zorgen. Uiteindelijk zal dit moeten bijdragen aan online groei in de vorm van meer relevante bezoekers.

We kunnen ons voorstellen dat je wellicht enkele vragen hebt bij het inhuren van een SEO bureau. Hoe scheid je het kaf van het koren bij de keuze voor het juiste bureau? Wij helpen je graag op weg door van tevoren antwoord te geven op 9 relevante vragen.

  1.        Welke resultaten hebben jullie al behaald?
  2.        Waar zijn jullie het beste in?
  3.        Hoeveel invloed kan jullie werk hebben op mijn bedrijf?
  4.        Garanderen jullie resultaten?
  5.        Hoe gaan jullie om met de SEO richtlijnen vanuit Google?
  6.        Welke SEO-tools gebruiken jullie?
  7.        Hoe ziet een SEO rapportage er uit?
  8.        Welke kosten komen er bij kijken?
  9.        Wat gebeurt er als de samenwerking wordt verbroken?

1: Welke resultaten hebben jullie behaald?

Er zijn meerdere manieren waarop we met elkaar in contact kunnen komen. Je hebt mogelijk een referentie gekregen van een vriend of relatie. Of je hebt ons ‘online’ gevonden na een relevante zoekopdracht (dat betekent dat wij ons SEO werk zelf op orde hebben ;-) ).

Het kan ook dat wij contact met je opnemen, omdat we kansen zien voor jouw onderneming. Als je de referentie vertrouwt dan kan je deze eerste vraag verder over slaan.

Relevante SEO cases
Als je ons online hebt gevonden of wij hebben jou benaderd dan kan je ons vragen naar relevante cases en behaalde resultaten. We breiden onze cases constant uit, dus hieruit kunnen jullie opmaken dat we actief zijn en waarde hechten aan een up-to-date en betrouwbaar beeld van onze eigen referenties.

SEO is een spel van de lange adem. Je zult bij ons dan ook geen “magische” groeiresultaten zien binnen enkele weken. Een goede SEO strategie betaalt zich uiteindelijk terug, maar doorgaans zie je zelden significante veranderingen in de eerste paar maanden.

Bekijk cases

2: Wat doen jullie het beste?

We weten wat we doen en we beheersen de 3 belangrijkste SEO pijlers van zoekmachine optimalisatie (Techniek, Content en Populariteit). Onze gecertificeerde SEO specialisten zijn op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de markt en bijvoorbeeld Google updates. Zo zijn we aanwezig op de jaarlijkse Friends of Search SEO conferentie in Amsterdam.

Jarenlange ervaring en een up-to-date kennisniveau werpen uiteindelijk vruchten af in de vorm van organische groei en een betere online vindbaarheid. 

3: Hoeveel invloed kan jullie werk hebben op mijn bedrijf?

Er zijn diverse factoren die een rol spelen bij het inschatten van de potentiële impact van SEO op jouw bedrijf.

  • Organische potentieel - Is er online voldoende online vraag naar jouw diensten?
  • Marketingstrategie - SEO kan een onderdeel zijn van de marketingstrategie die we adviseren. Voor een snelle online vindbaarheid kunnen we bijvoorbeeld ook adviseren om met SEA (zoekmachine adverteren) te starten.
  • Resources voor ontwikkelaars - In het geval we ook de website ontwikkelen staan onze ontwikkelaars paraat om tijdig wijzigingen en optimalisaties door te voeren.
  • Creëren van content - Wij hebben een team SEO specialisten in huis, waaronder ook content specialisten. In het geval de vraag te groot is, kunnen we schakelen met ons netwerk van freelancers.
  • Linkbuilding - Vergelijkbaar met de content vraag hebben we Linkbuilding specialisten in huis.

4: Garanderen jullie resultaten?

We stellen gezamenlijk doelen op en doen we er alles aan om deze te behalen, maar je zult ons nooit beloftes horen maken. Wij zullen nooit resultaten garanderen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we simpelweg niet kunnen.

Variabelen
Er zijn teveel 'externe' variabelen die van invloed kunnen zijn op de resultaten. Denk aan Google Core updates, nieuwe ranking factoren, een concurrent die structureel kwalitatieve content aan zijn website toevoegt, de uptime van de server waar de website staat gehost, etc..

5. Hoe gaan jullie om met de SEO richtlijnen vanuit Google?

We zijn en blijven op de hoogte van de Google richtlijnen. Maar we zullen deze nooit blindelings opvolgen of uitsluiten. Mocht je geïnteresseerd zijn in deze Google SEO richtlijnen dan kan je ze hier lezen.

Google wordt gelukkig steeds beter in de SEO adviezen en het documenteren van deze adviezen. Een dosis gezond verstand zorgt ervoor dat we kennis nemen van de richtlijnen en deze vervolgens toetsen in de praktijk.

Een voorbeeld is hoe Google tegen linkbuilding aan kijkt en de resultaten die nog steeds geboekt worden met kwalitatieve linkbuilding / blog plaatsingen.

6: Welke SEO-tools gebruiken jullie?

Er zijn diverse gerenommeerde SEO tools, waaronder MOZ, Ahrefs en SEMrush. Wij kijken naar de ‘on’-mogelijkheden van de tools en leggen die naast onze wensen en werkwijze.

Elke tool is in basis ruim voldoende goed en soms is het een kwestie van smaak of gewenning. Na enkele jaren MOZ zijn we sinds enkele jaren overgestapt op SEMrush. We zijn ondertussen ook officieel SEMrush Agency Partner.

Hierdoor halen we het maximale uit onze tooling en dit komt weer ten goede aan onze dienstverlening.

wauw-semrush-agency-partner-badge-v2

7. Hoe ziet een SEO rapportage er uit?

We werken met een overzichtelijk online SEO dashboard, waarin de belangrijkste statistieken te vinden zijn. Voor elke discipline zijn andere KPI’s relevant. Mocht je ons ingehuurd hebben voor SEO en SEA campagnes dan zijn deze statistieken gescheiden.

Google Analytics en Search Console
We halen onze data uit diverse bronnen. Google Analytics en de Google Search Console zijn hierin onmisbaar. Daarnaast houden we de technische staat van de website en de keyword rankings bij in SEMrush.

Het dashboard is op elk moment van de dag online in te zien. Selecteer de gewenste periode en je ziet de juiste resultaten.

wauw-dashboard-rapportage-v2

8. Welke kosten komen er bij kijken?

Bij ons tref je geen aanbiedingen aan. SEO is namelijk een ambacht en een aanbieding zou kunnen suggereren dat wij een trucje uitoefenen.

De exacte investering is van tevoren uiteraard niet te bepalen, maar we kunnen wel wat meer vertellen over het prijsmodel dat we hanteren.

Eenmalige en maandelijkse werkzaamheden
Doorgaans zijn er eenmalige en maandelijkse werkzaamheden van toepassing.
Bij de eenmalige werkzaamheden kan je denken aan:

  •              inrichten tooling
  •              uitvoeren en bespreken van de SEO analyse
  •              opzetten dashboard / rapportage

Daarnaast is er sprake van een maandelijks abonnement. De maandelijkse werkzaamheden zijn afhankelijk van prioriteit en de verwachte impact die deze werkzaamheden zullen hebben. 

Zoals eerder vermeld is SEO een ‘spel’ van de lange adem. Resultaten zijn doorgaans pas na enkele maanden zichtbaar. Een minimale looptijd van 1 jaar is daarom een logische looptijd.

9. Wat gebeurt er als de samenwerking wordt verbroken?

Tijdens onze samenwerking zullen wij toegang krijgen tot enkele databronnen. Denk aan Google Analytics en de Search Console.

In het ‘onwaarschijnlijke geval’ dat onze samenwerking eindigt, dan is het goed om te weten dat wij nooit eigenaar zijn van deze databronnen. Jij bent en blijft altijd zelf eigenaar en hebt dus totale controle over de data. Je kunt dus eenvoudig onze toegang tot deze tooling stopzetten.

Maar we draaien het ook om. Het kan zijn dat je voordat je met ons in zee gaat ervaringen hebt met een ander marketingbureau. Als je een samenwerking met ons aangaat, zijn wij heel erg benieuwd naar de historische informatie m.b.t: zoekwoordenonderzoek, technische SEO problemen en kansen, linkbuilding, rapportages, etc….

Conclusie

Aan de hand van deze 9 vragen hopen we je een transparant en duidelijk overzicht te hebben gegeven van onze werkwijze bij WAUW. Ik ben benieuwd naar de kansen voor jouw onderneming.

Mocht je nog vragen of twijfels hebben, neem dan contact met mij op!

Bel of mail Tom

Onze SEO cases

XLEasy
Na 2 jaar, 150% meer websiteverkeer
case-xleasy-seo
Leadgeneratie
LEADS
zoekmachine optimalisatie
SEO
Conversie optimalisatie
CRO
Bouwbak
+102% website bezoeken
bouwbak-online-marketing-case1
E-Commerce marketing
E-COMM
Zoekmachineoptimalisatie
SEO
Zoekmachine adverteren
SEA
Telstar Surf
+52% online omzet in een half jaar
telstarsurf-case
Internationaal
Inter
Zoekmachine adverteren
SEA
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Plantenman
+114% organische sessies en stijging in leads
plantenmanmekelenkampinterieurbeplanting
Zoekmachine adverteren
SEA
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Stadszaken
+47% organische sessies
mitchel-lensink-e6zmlgsemcu-unsplash1
Online traffic
TRAFFIC
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Brouwer Nijkerk
5 jaar stijgende organische bezoekers
replacerunitsbrouwer
Internationaal
Inter
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Zoekmachine adverteren
SEA
Airxlshop
+202% omzet in 1 jaar
airxlshop-case
E-Commerce marketing
E-COMM
Zoekmachine adverteren
Display
Zoekmachine optimalisatie
SEO
DrieGasthuizenGroep
Organische groei en meer sollicitanten voor de Werken bij DrieGasthuizenGroep website
dghg
SEO
SEA
Q-railing
Online vindbaarheid in Engeland met 43% gestegen
q-railing-case-online-vindbaarheid
Internationaal
Inter
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Conversie optimalisatie
CRO
De Bedrijfswagen Adviseurs
Succesvol een bedrijfswagen leasen
debedrijfswagenadviseurs-klantcase
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Zoekmachine adverterren
SEA
Conversie optimalisatie
CRO
Studio Ins & Outs
+103% online omzet in het eerste jaar
invulboekenrozegezinnen
E-commerce
E-COMM
Zoekmachine optimaliseren
SEO
Zoekmachine adverteren
SEA
Telstar Beach
Een avontuurlijke online uitstraling waarbij beleving centraal staat
headertelstarfoto_wauw
Websites
WEBSITE
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Zoekmachine adverteren
Display
MKB Lease
Compleet nieuwe uitstraling gerealiseerd voor de website
mkb-lease-case2
Websites
WEBSITE
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Verpakkingswebwinkel
30% organische groei en 96% meer omzet in één jaar
verpakkingswebwinkelheader
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Linfi
+53% organische bezoekers
cas_linfi_wauw
SEO
SEA
CRO
By Diane
Hogere posities in Google
bydiane-muurtekening-wauw-case2
Zoekmachine optimalisatie
SEO
Zoekmachine adverteren
SEA
NLZIET
Meer (proef)abonnees voor Online TV-kijken
nlzietoverzicht11
SEO
SEA
CRO
Copier Water
copierwateroverzicht-1
SEO
CONTENT
CRO
REMONDIS
Een multi-channel e-commerce platform met Shopware 6
remondis-ecommerce-home
webshop
seo & sea