Het is onze taak als jouw SEO consultant om de prestaties van jouw website in zoekmachines te verbeteren en voor een goede organische vindbaarheid te zorgen. Uiteindelijk zal dit moeten bijdragen aan online groei in de vorm van meer relevante bezoekers.
We kunnen ons voorstellen dat je wellicht enkele vragen hebt bij het inhuren van een SEO bureau. Hoe scheid je het kaf van het koren bij de keuze voor het juiste bureau? Wij helpen je graag op weg door van tevoren antwoord te geven op 9 relevante vragen.
Er zijn meerdere manieren waarop we met elkaar in contact kunnen komen. Je hebt mogelijk een referentie gekregen van een vriend of relatie. Of je hebt ons ‘online’ gevonden na een relevante zoekopdracht (dat betekent dat wij ons SEO werk zelf op orde hebben ;-) ).
Het kan ook dat wij contact met je opnemen, omdat we kansen zien voor jouw onderneming. Als je de referentie vertrouwt dan kan je deze eerste vraag verder over slaan.
Relevante SEO cases
Als je ons online hebt gevonden of wij hebben jou benaderd dan kan je ons vragen naar relevante cases en behaalde resultaten. We breiden onze cases constant uit, dus hieruit kunnen jullie opmaken dat we actief zijn en waarde hechten aan een up-to-date en betrouwbaar beeld van onze eigen referenties.
SEO is een spel van de lange adem. Je zult bij ons dan ook geen “magische” groeiresultaten zien binnen enkele weken. Een goede SEO strategie betaalt zich uiteindelijk terug, maar doorgaans zie je zelden significante veranderingen in de eerste paar maanden.
Bekijk casesWe weten wat we doen en we beheersen de 3 belangrijkste SEO pijlers van zoekmachine optimalisatie (Techniek, Content en Populariteit). Onze gecertificeerde SEO specialisten zijn op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de markt en bijvoorbeeld Google updates. Zo zijn we aanwezig op de jaarlijkse Friends of Search SEO conferentie in Amsterdam.
Jarenlange ervaring en een up-to-date kennisniveau werpen uiteindelijk vruchten af in de vorm van organische groei en een betere online vindbaarheid.
Er zijn diverse factoren die een rol spelen bij het inschatten van de potentiële impact van SEO op jouw bedrijf.
We stellen gezamenlijk doelen op en doen we er alles aan om deze te behalen, maar je zult ons nooit beloftes horen maken. Wij zullen nooit resultaten garanderen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we simpelweg niet kunnen.
Variabelen
Er zijn teveel 'externe' variabelen die van invloed kunnen zijn op de resultaten. Denk aan Google Core updates, nieuwe ranking factoren, een concurrent die structureel kwalitatieve content aan zijn website toevoegt, de uptime van de server waar de website staat gehost, etc..
We zijn en blijven op de hoogte van de Google richtlijnen. Maar we zullen deze nooit blindelings opvolgen of uitsluiten. Mocht je geïnteresseerd zijn in deze Google SEO richtlijnen dan kan je ze hier lezen.
Google wordt gelukkig steeds beter in de SEO adviezen en het documenteren van deze adviezen. Een dosis gezond verstand zorgt ervoor dat we kennis nemen van de richtlijnen en deze vervolgens toetsen in de praktijk.
Een voorbeeld is hoe Google tegen linkbuilding aan kijkt en de resultaten die nog steeds geboekt worden met kwalitatieve linkbuilding / blog plaatsingen.
Er zijn diverse gerenommeerde SEO tools, waaronder MOZ, Ahrefs en SEMrush. Wij kijken naar de ‘on’-mogelijkheden van de tools en leggen die naast onze wensen en werkwijze.
Elke tool is in basis ruim voldoende goed en soms is het een kwestie van smaak of gewenning. Na enkele jaren MOZ zijn we sinds enkele jaren overgestapt op SEMrush. We zijn ondertussen ook officieel SEMrush Agency Partner.
Hierdoor halen we het maximale uit onze tooling en dit komt weer ten goede aan onze dienstverlening.
We werken met een overzichtelijk online SEO dashboard, waarin de belangrijkste statistieken te vinden zijn. Voor elke discipline zijn andere KPI’s relevant. Mocht je ons ingehuurd hebben voor SEO en SEA campagnes dan zijn deze statistieken gescheiden.
Google Analytics en Search Console
We halen onze data uit diverse bronnen. Google Analytics en de Google Search Console zijn hierin onmisbaar. Daarnaast houden we de technische staat van de website en de keyword rankings bij in SEMrush.
Het dashboard is op elk moment van de dag online in te zien. Selecteer de gewenste periode en je ziet de juiste resultaten.
Bij ons tref je geen aanbiedingen aan. SEO is namelijk een ambacht en een aanbieding zou kunnen suggereren dat wij een trucje uitoefenen.
De exacte investering is van tevoren uiteraard niet te bepalen, maar we kunnen wel wat meer vertellen over het prijsmodel dat we hanteren.
Eenmalige en maandelijkse werkzaamheden
Doorgaans zijn er eenmalige en maandelijkse werkzaamheden van toepassing.
Bij de eenmalige werkzaamheden kan je denken aan:
Daarnaast is er sprake van een maandelijks abonnement. De maandelijkse werkzaamheden zijn afhankelijk van prioriteit en de verwachte impact die deze werkzaamheden zullen hebben.
Zoals eerder vermeld is SEO een ‘spel’ van de lange adem. Resultaten zijn doorgaans pas na enkele maanden zichtbaar. Een minimale looptijd van 1 jaar is daarom een logische looptijd.
Tijdens onze samenwerking zullen wij toegang krijgen tot enkele databronnen. Denk aan Google Analytics en de Search Console.
In het ‘onwaarschijnlijke geval’ dat onze samenwerking eindigt, dan is het goed om te weten dat wij nooit eigenaar zijn van deze databronnen. Jij bent en blijft altijd zelf eigenaar en hebt dus totale controle over de data. Je kunt dus eenvoudig onze toegang tot deze tooling stopzetten.
Maar we draaien het ook om. Het kan zijn dat je voordat je met ons in zee gaat ervaringen hebt met een ander marketingbureau. Als je een samenwerking met ons aangaat, zijn wij heel erg benieuwd naar de historische informatie m.b.t: zoekwoordenonderzoek, technische SEO problemen en kansen, linkbuilding, rapportages, etc….
Aan de hand van deze 9 vragen hopen we je een transparant en duidelijk overzicht te hebben gegeven van onze werkwijze bij WAUW. Ik ben benieuwd naar de kansen voor jouw onderneming.
Mocht je nog vragen of twijfels hebben, neem dan contact met mij op!
Bel of mail Tom