Wij zoeken jou! Bekijk onze 4 vacatures
Great place to work

Spoedcursus: Social media advertenties schrijven!

Social

Het belang van social media tekst wordt vaak onderschat. Dit terwijl een wervende tekst juist één van de key elementen is om een succesvolle campagne te draaien. Het is natuurlijk enorm zonde wanneer je campagne niet aanslaat, terwijl je net een enorme investering hebt gemaakt in het schieten van nieuw beeldmateriaal. Maar hoe zorg je er nu voor dat de tekst bij je advertentie net zo sterk als de content die je deelt? Lees de spoedcursus!

Stel jezelf relevante vragen

Voordat je start met het schrijven van social media teksten, begin je met het beantwoorden van een aantal algemene vragen. Deze vragen stel je aan jezelf (en eventueel de klant waarvoor je werkt). Dit helpt om je te verplaatsen in de ontvanger van de advertentie. 

Vraag 1: Wie wil ik gaan bereiken?

Door het beantwoorden van deze vraag, definieer je de doelgroep. Bijvoorbeeld: wat zijn persoonskenmerken van mijn doelgroep? (leeftijd, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau)

Vraag 2: Wat wil ik gaan bereiken?

Hier bepaal je de doelstelling van de campagne. Wil jij dat de doelgroep een aankoop gaat doen, iets download of bekend wordt met je merk? Hier pas je de teksten op aan, zodat het past bij de gewenste actie.

Vraag 3: Op welk platform is mijn doelgroep te vinden?

Een belangrijke vraag! Want het promoten van een IT-whitepaper, is op Instagram misschien niet zo’n goed idee. Door er achter te komen welk platform de doelgroep gebruikt, weet je wat voor soort tekst je kan gaan schrijven. 

Vraag 4: Wat is de tone-of-voice?

De tone-of-voice van een bedrijf, is de manier en de toon waarop een bedrijf of merk communiceert. Het is belangrijk dat de tone of voice van je teksten overeenkomen met die van het bedrijf. Denk hierbij ook aan de doelgroep en het platform! Een jonge doelgroep die zich bevindt op Instagram, wil niet met ‘u’ aangesproken worden en ook geen moeilijke woorden lezen. Dit zou voor een zakelijke, oudere doelgroep op LinkedIn wel van toepassing kunnen zijn. Houdt ook rekening met het gebruik van emoticons. Op social media is het leuk om gebruik te maken van emoticons. Overdrijf dit niet en houdt het binnen de tone-of-voice van het bedrijf. 

Vraag 5: Welke boodschap wil ik gaan communiceren?

Het doel van je campagne bepaalt de kern van je boodschap. Hou die boodschap zo klein en duidelijk mogelijk. Ga ervan uit dat je slechts een fractie aan tijd hebt om een indruk achter te laten bij de ontvanger. Kies daarom altijd, maar voor één boodschap per advertentie. Dit is bewezen effectiever.

Communiceren via het beeldmateriaal 

Soms kan het waardevol zijn om de boodschap van een campagne te communiceren via het beeldmateriaal. Het is dan zaak om de desbetreffende designafdeling/designer zo duidelijk mogelijk te briefen. De ene designer is de andere niet. Zo is de behoefte aan informatie verschillend, probeer dit samen af te stemmen. 

Het is belangrijk dat de tekst op de banner de ontvanger aanspreekt, en zorgt voor de gewenste actie. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, een inschrijving of een download.

Tips voor teksten op bannersets:

  • Wees kort en krachtig.
  • Het contrast is belangrijk. Gebruik bijvoorbeeld een dikgedrukte tekst en een kleinere tekst.
  • Houd rekening met het beeldmateriaal. Past de tekst wel bij de foto?
  • Het toevoegen van een button is het overwegen waard. Geef deze een opvallende kleur. 
  • Houd rekening met het formaat/plaatsing (je hebt niet alle ruimte!).

Tips per platform

Wanneer mensen scrollen op een platform, verlaten ze het platform liever niet. Voor een klik op een advertentie, zul je de gebruiker dus echt moeten overtuigen. Hieronder geven we je aan aantal tips per platform. Gebruik deze bij het schrijven van je social media tekst, welke oproept tot actie. 

Platform: Facebook/Instagram

De doelgroep die zich op Facebook of Instagram bevindt, heeft vaak andere intenties dan op LinkedIn. De doelgroep bevindt zich op Facebook/instagram om entertained te worden met voornamelijk luchtige content. De gebruikers van deze platformen zitten voornamelijk lekker te scrollen, en besteden niet al te veel aandacht aan berichten. Het is dus belangrijk dat tekst en beeld meteen aanspreekt

De tekst is ingedeeld in twee delen. De primaire tekst en de kop tekst. 

facebook-voorbeeld-teksten-in-ad-736x677

Onze tips voor een goede Facebook/Instagram tekst:

  1. Houd de tekst kort en krachtig. Gebruik daarbij de 6 word story. Vertel de kern in de eerste 6 woorden, dit wordt onthouden en trekt aan.
  2. Zorg voor een samenspel tussen de primaire tekst en de kop tekst.
  3. Schrijf actief. Om actief te schrijven gebruik je zo min mogelijk hulpwerkwoorden. Voorbeelden van hulpwerkwoorden: hoeven, kunnen, moeten, mogen, willen.
  4. Gebruik een emoticon in de tekst. Let op: doe dit alleen als het past bij het bedrijf.
  5. Stel een vraag! Zo laat je gebruikers meedenken met jouw concept.
  6. Vermeld een USP: What's in it for them?
  7. Zorg dat de kop tekst uitnodigt tot klikken op de advertentie. Hier kan een call-to action in worden verwerkt. Voorbeeld: “Bekijk de vacature en solliciteer direct!” of “Bekijk snel het aanbod..!”.
  8. Maak gebruik van overtuigingstechnieken. Bijvoorbeeld die van Cialdini of de BYAF methode.

Platform: LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform, waar vooral beroepsprofessionals gebruik van maken. De gebruikers maken meer tijd voor LinkedIn en lezen de meeste berichten aandachtig. De tone-of-voice op dit platform is voornamelijk zakelijk. Het is daarom belangrijk dat de teksten in je social media advertentie hier goed bij aansluiten. De kans is groot dat je je teksten wat aanpassing kunnen gebruiken.

Op LinkedIn is de tekst van een advertentie hetzelfde ingedeeld als bij Facebook. De tekst boven de afbeelding is de ‘inleidende tekst’ en de ‘kop’ is de tekst onder de afbeelding.

linkedin-advertentie-voorbeeld-tekst-803x776

Zo schrijf je een goede LinkedIn advertentie tekst:

  1. Pas de tone-of-voice aan op de doelgroep en het platform.
  2. Schrijf een bericht voor de doelgroep. Denk hierbij aan vaktermen of ‘slang’ die de doelgroep gebruikt.
  3. Zet in de kop een call-to action of een reden dat mensen op je advertentie willen klikken.
  4. Maak ook bij LinkedIn, gebruik van overtuigingstechnieken. 

Zelf aan de slag! 

Je hebt nu meer gelezen over het schrijven van social media advertenties, en kan aan de slag met het toepassen van onze tips. Achter het schrijven van een goede tekst, zit dus meer dan een smiley en een paar woorden. Houdt altijd rekening met je doelgroep en wees overtuigend. 


Geef jij het adverteren op social media liever uit handen? Onze experts helpen jou graag! 

Neem contact met ons op!