Op 1 oktober 2018 heeft Google aanpassingen gemaakt in de matching van exacte zoekwoorden. Dit geldt tot op heden alleen nog voor de Engelse zoekwoorden, maar alle overige talen volgen. In dit artikel leest u de verandering in het exact zoeken en ons advies voor het instellen van zoektypen.
Zoektermen met meervoudsvormen, misspellingen, functiewoorden, andere woordvolgorde en dezelfde betekenis of intentie worden nu gematcht aan exacte zoekwoorden.
Als u het zoekwoord [dameshoed kopen] heeft toegevoegd, dan kunnen de advertenties nu ook vertoond worden als er gezocht wordt op 'vrouwenhoeden bestellen '.
Met het invoeren van zoekwoorden wordt bepaald op welke zoekopdrachten de advertenties worden geactiveerd in Google. Naast exact zoeken zijn er 3 andere opties: Dit zijn de opties:
In Google Ads is het tevens mogelijk uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Met het instellen van uitsluitingszoekwoorden worden advertenties niet weergegeven voor zoekopdrachten die de betreffende termen bevatten.
In het bovenstaande voorbeeld ziet u bij het zoektype BMM de advertentie van bijvoorbeeld H&M ook vertoond zou worden wanneer men op zoek is naar een hoed van Zalando. H&M kan er in dit geval voor kiezen Zalando uit te sluiten, om de advertenties niet te vertonen bij zoekopdrachten waarin Zalando voorkomt. Maar ook hierbij kan de afweging worden gemaakt het zoekwoord juist niet uit te sluiten om de doelgroep te bereiken die op zoek is naar een dameshoed en bij de concurrent weg te kapen.
De matching voor exact zoeken heeft in het verleden al vaker met aanpassingen te maken gehad. Even in een notendop alle veranderingen:
Kritische noot: Het is hierbij natuurlijk altijd de vraag of de intentie van de consument echt daadwerkelijk hetzelfde is als het ingegeven zoekwoord.
Onze experts helpen u graag bij het succesvol adverteren via zoekmachines.
Onze experts helpen u graag bij het succesvol adverteren via zoekmachines.
Neem contact op!