Iedere goede website heeft een duidelijk conversiedoel. Het kan gaan om offerte-aanvragen, webshop-verkopen, contactmomenten, maar ook om winkelbezoeken. Wat is jouw doel met je website en heb je enig idee of je websitebezoekers daadwerkelijk converteren? Met conversie optimalisatie zorgen we ervoor dat een steeds groter aandeel van je bezoekers leidt tot een verkoop of aanvraag.
Bezoekers die uiteindelijk converteren, kun je gemakkelijk vragen waarom zij voor jou gekozen hebben. Maar over bezoekers die online afhaken, weet je als bedrijf vaak erg weinig. Wat is de reden dat zij niet converteren? Is de informatie op je website niet duidelijk of volledig? Heeft je concurrent betere voorwaarden? Of willen zij wel, maar is het niet duidelijk hoe? Een tool als Hotjar geeft antwoord op dit soort vragen.
Hotjar helpt je te begrijpen hoe bezoekers je website ervaren zonder dat je verdrinkt in data. Met gebruiksvriendelijke tools krijg je meer inzicht in de informatie waar bezoekers naar op zoek zijn, functionaliteiten of formulieren die niet optimaal werken of de funnel richting je conversiedoel. Zo elimineer je met Hotjar giswerk en ben je in staat je site te optimaliseren op basis van harde data.
Meer over conversie optimalisatieMet heatmaps zie je waar je bezoekers klikken, tot waar zij scrollen en waar hun aandacht naar uitgaat. Dit kan voor mobiel, desktop en tablet. Heatmaps bieden inzicht in bezoekersgedrag (interesse, motivatie en verlangen) op een specifieke pagina. Op basis hiervan kun je de pagina optimaliseren voor een hoger conversieratio.
Voorbeeld
Je hebt een homepagina. In veel gevallen is dit de meest bezochte pagina van je website. Het is van essentieel belang dat bezoekers vanaf deze pagina gemakkelijk naar de juiste informatie of producten worden geleid waar zij naar op zoek zijn. Maar waar zijn zij naar op zoek? Een heatmap van je homepagina beantwoord deze vraag op basis van klikken, bewegingen en scroll-gedrag. Aan de hand van deze data kun je content op je homepagina optimaliseren voor meer conversie.
Hotjar funnels visualiseren de doorstroom van bezoekers voor een bepaald pad. Zo leggen funnels bloot waar bezoekers afhaken binnen kritische online processen.
Voorbeeld
Stel je hebt een webshop en je ziet duidelijk dat veel bezoekers een product in hun winkelwagen leggen maar de verkopen blijven achter. Om erachter te komen waardoor bezoekers besluiten uiteindelijk het product niet te kopen kun je met een funnel iedere stap tussen de winkelwagen en de bedankt-pagina meten. Op deze manier worden bezoekers gemeten door de hele funnel en geeft dit inzicht in welke pagina of stap geoptimaliseerd kan worden voor een hogege conversie.
Zodra je weet op welke pagina's verbetering mogelijk is, kun je met Hotjar recordings nog verder inzoomen op bezoekersgedrag. Met recording kun je exact zien wat een individuele bezoeker doet op je site. Je ziet muis bewegingen, klikken en op die manier direct waar verbetering mogelijk is.
Voorbeeld
Wanneer de data aantoont dat een groot deel van je bezoekers je website verlaat op de offerte aanvraag pagina, kun je met recordings er gemakkelijk achter komen wat het is waar bezoekers tegenaan lopen. Is het formulier onnodig lang? Wordt er gevraagd om gegevens die zij niet hebben? Is er onduidelijkheid over wat zij kunnen verwachten na het invullen van formulier? Recordings geven je antwoord op dit soort vragen.
Kunnen we jou helpen?