Een tijdje geleden heeft het Analytics programma van Google een grote update gekregen naar Google Analytics 4. Met de komst van deze nieuwe versie zijn er een hoop dingen veranderd binnen het analyseprogramma. Veel van deze veranderingen brengen voordelen met zich mee, maar ook nadelen. In deze blog lichten we deze voor- en nadelen toe!
Als je de resultaten van zoekmachine optimalisaties campagnes in kaart wil brengen is het goed om te beginnen met Google Analytics en dan al helemaal om alvast aan de slag te gaan met Google Analytics 4 (GA4). Dit is de vernieuwde versie van Google Universal Analytics. Voor nu staat het nog in de kinderschoenen, want het programma is nog volop in ontwikkeling. Je zal dan ook in de komende maanden nog een hoop bugs kunnen tegenkomen. De oude versie van Analytics en GA4 zullen daarom nog wel een tijdje “naast elkaar” blijven draaien. Dit betekent wel dat er al een aantal voordelen zitten aan GA4 die we hieronder graag even behandelen!
GA4 komt met een nieuwe manier van het verzamelen van data. Je bent hierbij veel minder verbonden aan hoe de gegevens binnen Google Analytics aan elkaar zitten. Twee aspecten zijn hierin het belangrijkst: events en parameters.
Events
In Google Analytics 4 wordt in feite iedere interactie van de bezoeker gemeten als een losstaand event. Al deze events samen vormen vervolgens de data die kan worden geanalyseerd. Dit houdt verder in dat de verschillende scopes (data containers), waardoor onder andere dimensies en metrics niet in een tabel konden staan, geschiedenis zijn. Custom events zijn nu bovendien veel eenvoudiger te combineren met events in GA4!
Parameters
Met de bijkomende functie van events verdwijnen er ook gelijk weer een aantal dingen. De optie om events in te delen in action, categorie en label verdwijnen bijvoorbeeld. Hier staat natuurlijk wel iets tegenover, want alle events kunnen nu worden voorzien van zogenoemde parameters. Zo wordt bijvoorbeeld een scroll door een pagina gemeten als event en de bijbehorende parameter is dan: percent scrolled (door hoeveel procent van de pagina is er gescrold?). Google biedt de mogelijkheid tot 25 parameters per event te verzamelen.
Het is eenvoudiger om een account in te stellen en het menu in de rapportagetool is meer geordend. Zo staan in de oude Analytics zo’n 150 rapporten waar je data uit kunt halen. In GA4 staan er echter nog maar 30 waarin je minder tabellen ziet en juist meer grafieken. Google gaat nadrukkelijker op de grafische toer en wil op deze manier makkelijker inzichtelijk maken wat er uit de data kan worden gehaald.
Het aanmaken en beheren van doelgroepen is eenvoudiger geworden. Je kan nu namelijk een stuk makkelijker doelgroepen aanmaken op basis van wat de gebruikers hebben gedaan op jouw website. Hierdoor kun je met de verzamelde data bezoekers automatisch laten groeperen in bezoekers die waarschijnlijk binnen 7 dagen terugkeren op je website. Tevens kun je dan ook weer bezoekers groeperen waarbij dit juist onwaarschijnlijk is.
GA4 gaat meer gebruik maken van het zogenaamde machine learning. Zo kan het vanaf heden meldingen geven als er iets opvallends gebeurt in de data (bijvoorbeeld wanneer je bezoekersaantallen ineens heel erg dalen of als een product ineens goed verkoopt).
Naast deze meldingen kan GA4 ook een voorspelling doen voor het koopgedrag van bepaalde doelgroepen. Hierbij geeft het aan hoeveel je omzet zou kunnen groeien wanneer je meer investeert in deze bepaalde doelgroep.
Vanaf heden kun je, naast de data van je website, ook de data van je app in GA4 terug laten komen. Hiermee krijg je niet alleen meer inzicht in de waarde van je website, maar nu ook in de waarde van je app.
Bij veel nieuwe updates zitten er vaak wat nadelen aan. Bij Google Analytics 4 lijken er voor nu een aantal functies te ontbreken en of deze functies terugkomen is (nog) niet duidelijk.
De nadelen sommen we graag even voor je op:
Er zitten dus een hoop voordelen aan Google Analytics 4 maar ook een aantal nadelen. Het beste wat je kunt gaan doen is Google Analytics 4 zoveel mogelijk gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je het al meer onder die knie krijgt en ben je voorbereid op wanneer de oude versie helemaal verdwijnt.
Vind jij het lastig om te werken in Google Analytics 4 of kan je wel wat advies hierbij gebruiken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Bij WAUW helpen we je graag!
Vrijblijvend contact opnemen