Wij zoeken jou! Bekijk onze 4 vacatures
Great place to work

Waarom daalt een website in Google?

SEO
Rankings

Waarom daalt een website in Google?

Drie mogelijke oorzaken

Wie wil nou niet hoog in Google staan op relevante zoektermen? Daarmee vergroten we immers het aantal geïnteresseerde bezoekers in onze producten/diensten. En meer relevante bezoekers betekent doorgaans meer omzet. Niet voor niets zetten veel (online) ondernemers in op goede resultaten in Google. Maar helaas niet altijd met succes…

Google hanteert meer dan 200 factoren om de ranking in haar zoekmachine te bepalen. Stel dat je het gros van deze factoren goed op orde hebt, dan is er nog steeds een kans dat je op bepaalde zoektermen geen toppositie bereikt. Of een goede positie zelfs kwijtraakt. Hoe kan dat?

Daar kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Dat kunnen complexe, technische zaken zijn, maar ze zijn even zo vaak meer algemeen van aard. In dit blog behandelen we drie mogelijke oorzaken. Om een beeld te geven van het constant veranderende online landschap. 

1. Top rankings zijn tijdelijk

Als een website een toppositie bereikt met een zoekterm, wil dat niet zeggen dat dat de website altijd deze toppositie behoudt. Het internet is constant in ontwikkeling, waardoor er schommelingen zijn in de rankings. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • links naar jouw website verdwijnen 
  • concurrenten krijgen er links bij 
  • er wordt content aangepast op jouw website 
  • er komen nieuwe concurrenten bij 
  • etc.

Dit is slechts een greep uit de aspecten die ervoor kunnen zorgen dat Google de website anders beoordeelt. 

2. Google is constant in ontwikkeling

Dit is één van de voornaamste verklaringen voor de veranderingen in rankings. We hebben het over de Google Algoritme updates. Als Google een update doorvoert in zijn algoritmes, kan dit betekenen dat Google pagina’s anders ‘begrijpt’ en beoordeelt.

Hoe kun je hier nou op anticiperen? Trap niet in de val van veel (online) ondernemers door met een intern gerichte blik naar de website en de content op de website te kijken om uit te vinden wat er is gebeurd. De achterliggende gedachte van de Google-updates is namelijk om de intentie van gebruikers beter te begrijpen en om de inhoud van webpagina’s beter te beoordelen. Uiteindelijk is het doel dus om gebruikers tevreden te stellen.

Ook de manier waarop Google websites indexeert verandert. Meer weten hierover? Lees dan het artikel Google's Mobile-First Indexing!

3. Gebruikers veranderen

Een andere reden waarom een website sterke posities verliest, ligt bij het gedrag van de gebruiker. Het ‘hoe’ en ‘waarom’ een gebruiker zoekt in Google kan veranderen. Er worden nieuwe zoekwoorden gebruikt en de verwachtingen van gebruikers veranderen. Dit is te zien in een toename van het aantal ‘hoe, wat, waar, waarom’ zoekopdrachten in Google. Bovendien is 15% van de dagelijkse zoekopdrachten in Google, een nieuwe, nooit eerder gedane zoekopdracht (Bron: https://blog.google/products/search/our-latest-quality-improvements-search/ )

Blijf relevant en up-to-date

Een belangrijk kenmerk van een succesvolle website met goede rankings is dat deze constant in ontwikkeling is. Dit kan gaan om technische optimalisaties, om verbeteringen met betrekking tot de user experience, aftersales en uiteraard om verse content. 

Houd de trends in de markt en het (zoek)gedrag van je bezoekers in de gaten.
Hierdoor kunnen er zich nieuwe mogelijkheden voordoen en kun je een afname in rankings en verkeer voorkomen.

Meer informatie