Update: 21 juni 2021
Originele publicatie: 13 oktober 2020
In de zomermaanden van vorig jaar kondigde Google het al aan: er zou een nieuwe en vooral grote update komen in 2021. Dat klinkt spannend! Deze update heet ook wel de Google Page Experience update. In april 2021 meldde Google al dat deze update in juni zou worden uitgerold. Dit is nu dan ook echt begonnen, het zal echter een aardige tijd duren voordat de update is afgerond. De verwachting? Eind augustus hoort de volledige update uitgerold te zijn.
In dit artikel lees je meer over de invloed van deze update m.b.t. de vindbaarheid van jouw website en de stappen die gezet kunnen worden om aan de nieuwe wijzigingen te voldoen.
Tip: Lees ook een het nieuwe artikel over Mobile first indexing!
De term page experience komt je wellicht al bekend voor, maar wat is Page Experience? Page Experience is een verzameling aan factoren die de ervaring tussen een gebruiker en een webpagina in kaart brengen. Je kunt hierbij denken aan factoren als: mobielvriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS en pop-ups van een website.
Met de nieuwe update kijkt Google ook naar de zogenoemde Core Web Vitals. Dit zijn drie factoren die gaan over de laadsnelheid en ervaringen op een webpagina. De nieuwe update betekent dat een slechte ervaring van je webpagina kan gaan meetellen in je ranking in Google.
LCP (Largest Contentful Paint)
Deze factor gaat over de laadsnelheid. Hoe snel zie je elementen op de pagina van de website?
FID (First Input Delay)
Hierbij gaat het om de interactiviteit, hoe snel kun je acties uitvoeren op een website?
CLS (Cumulative Layout Shift)
Dit gaat om de visuele stabiliteit, verplaatsen de elementen bijvoorbeeld tijdens het laden?
Meer over deze factoren weten? In onze blog van 26 juni beschrijven wij deze nieuwe ranking factoren van Google uitgebreid en hoe deze meegenomen dienen te worden in de zoekmachine optimalisatie werkzaamheden!
Je kunt de nieuwe update meten door te kijken in de Google Search Console of gebruik te maken van de Google Pagespeed Insights tool. Hier vind je de resultaten van je eigen website terug. Het is belangrijk dat dit in de gaten wordt gehouden en dat er wordt ingegrepen, indien nodig. Je kunt je resultaten ook meten door gebruik te maken van de Google Chrome plugin: Web Vitals. Deze extensie laat precies zien waar de verbeterpunten liggen op het gebied van laadsnelheid en user experience.
Een 2e mogelijkheid is dus de Pagespeed Insights tool van Google. Dankzij een nieuwe update binnen Google Pagespeed Insights is het een stuk eenvoudiger om elk element van de Core Web Vitals te verbeteren. Waar Google voorheen één overizcht gaf voor alle aanbevelingen, worden de aanbeveling nu ingedeeld per factor. Zo kun je gericht de aanbevelingen m.b.t. FCP, LCP en CLS bekijken. Zie onderstaande afbeelding (rood omcirkeld).
Hoewel de naam anders doet vermoeden is de Core Web Vitals update geen onderdeel van de Google Core update van begin juni. De Pagespeed Experience Update met de Core Web Vitals zal een aardige tijd in beslag nemen voordat het volledig is uitgerold. Google zou de update oorspronkelijk in mei 2021 uitrollen maar heeft dit uitgesteld naar Juni. Het overzicht hieronder toont de planning zoals Google eerder heeft gecommuniceerd.
Oorspronkelijk zou de update in mei 2021 uitgevoerd worden. Google heeft hier een streep door gezet en een nieuwe datum bekend gemaakt.
Google heeft aangegeven dat de wijzigigingen voor de Pagespeed Experience Update eind augustus afgerond zullen zijn. Dit betekent ook dat alle factoren voor de LCP, FID, en CLS vanaf dat moment een impact zullen hebben op de online vindbaarheid van elke website.
Google gelooft dat met deze nieuwe update de ervaring tussen een bezoeker en een webpagina nog beter zal zijn. Met de Google Page Experience update deelt Google als het ware een “routekaart” voor het updaten van de ervaringen voor een bezoeker op je webpagina. Het wereldwijde web zal hiermee gebruiksvriendelijker voor iedereen moeten worden.
Het is nog niet duidelijk wanneer de volledige Page Experience Update wordt afgerond, maar de verwachting is dat deze eind augustus volledig is uitgerold.
Wil jij je nu alvast gaan voorbereiden op Google Page Experience, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? WAUW staat voor je klaar! Onze digital marketeers zijn expert op dit gebied en zoeken het graag samen met jou uit. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, wij geven je graag advies.
Advies over de Core Web Vitals