Op 2 juni is Google begonnen met zijn uitrol van de nieuwe Google Core Update. Lees hier wat het betekend, waarom het relevant is en welke stappen je kan ondernemen.
Het is geen uitzondering dat Google wijzigingen doorvoert aan zijn algoritme, dit gebeurt namelijk dagelijks en dit zal zelfs het oplettende oog niet opvallen. Een aantal keer per jaar brengt Google een grotere update uit. Deze updates worden de “Google Core Updates” genoemd, niet te verwarren met de Core Web Vitals van de Page Experience update. In juni is de eerste Core update van 2021 uitgerold en in juli zal er een nieuwe update volgen.
Het is uniek dat Google 2 Core Updates achter elkaar uitrolt, maar zijn het wel echt 2 losse updates? Volgens Danny Sullivan, woordvoerder van het Google Search Team was het oorspronkelijk de bedoeling om één update door te voeren. Google was echter nog niet klaar met de update en heeft ervoor gekozen de afgeronde elementen alvast te activeren en in juli opvolging te geven aan de rest:
Danny Sullivan:
“Some of our planned improvements for the June 2021 update aren’t quite ready, so we’re moving ahead with the parts that are, then we will follow with the rest of the July 2021 update. Most sites won’t notice either of these updates, as is typical with any core updates.”
Een grote wijziging aan het algoritme van Google kan een degelijke impact hebben op de vindbaarheid van websites. Helaas geeft Google niet vrij welke wijzigingen er exact plaatsvinden. Wel wordt benoemd dat relevantie & kwaliteit van content belangrijke pijlers blijven om goed gevonden te worden.
Google Beschrijft de Core Updates ook niet als een straf voor websites die al ranken. Google probeert websites die goed zijn opgezet maar slecht presteren onder de aandacht te brengen:
“One way to think of how a core update operates is to imagine you made a list of the top 100 movies in 2015. A few years later in 2019, you refresh the list. It's going to naturally change. Some new and wonderful movies that never existed before will now be candidates for inclusion. You might also reassess some films and realize they deserved a higher place on the list than they had before.”
“The list will change, and films previously higher on the list that move down aren't bad. There are simply more deserving films that are coming before them.”
Bron: https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates
Heb je inderdaad een aantal dalingen geconstateerd? Dan wordt het tijd om de content te controleren en te verbeteren. Inventariseer op welke zoektermen of pagina's de vindbaarheid is gedaald en target de relevante pagina's om te optimaliseren. Bekijk onderstaande checklist en controleer of je deze vragen met een ja kan beantwoorden.
Kwaliteit:
Relevantie:
Gebruikerservaring:
Eerder hebben wij een artikel geschreven over de Page Experience Update van Google en hoe je hiermee om kan gaan. Hier vindt je veel informatie over de gebruikerservaring en de nieuwe rankingfactoren van Google. Natuurlijk helpen wij je ook graag met het verbeteren van de vindbaarheid, lees hier alles over onze zoekmachine optimalisatie.
Er is nog weinig bekend over de aankomende Core update, naast het feit dat dit eigenlijk onderdeel zou zijn van de eerdere update in juni. Google geeft wel aan dat het geen negatieve impact heeft als jij je content goed op orde hebt.
Wil jij de vindbaarheid verbeteren en je content optimaliseren? Wij helpen graag mee om de gewenste doelstellingen te behalen.